Reklamebureauer overset i projekt om udvikling af de kreative erhverv

Peter Engholm
25@mail.dk

I hvert fald i første omgang. Københavns Kommune arbejder mod en vision, strategi og anbefalinger til at gøre byen førende for kreativ vækst. Arbejdet er begyndt, men umiddelbart spejder man forgæves efter reklamebureauer.

De kreative erhverv står stærkt i København. Og de kan styrke hinanden og byen yderligere, hvis man fokuserer på samspillet mellem erhvervene.

Det vil Københavns Kommune, og det er en omfattende proces, som man har taget hul på. Byen sigter mod en vækst på fem pct. frem mod 2020, hvilket de kreative erhverv i dén grad kan bidrage til. De udgør den største globalt konkurrerende erhvervsklynge i København med flere end 70.000 beskæftigede, og klyngen rummer nogle hastigt voksende brancher i hovedstaden.

Men processen, der foreløbig har ledt frem til et oplæg om en vision, en strategi og syv anbefalinger, har hidtil kun i ringe grad omfattet reklamebureauerne – i al fald ikke de store brancheorganisationer – og det har vakt en vis undren hist og pist. Der er dog en forklaring.

Tovholder for ”Kreative erhverv – Københavns Kommune 2014-2017” er Dansk Design Center. Her siger projektleder Christina Melander:

”København skal løftes som kreativ metropol, og som noget nyt kigger vi på det på tværs. Vi skal fremme de kreative erhverv som en helhed. Samfunds-udfordringerne er komplekse, og behovene for innovation vokser. Derfor er det oplagt, at brancherne ikke løser dem alene, men i klynger. Vi kigger heller ikke på de enkelte brancher – eksempelvis mode og design – men på nye systemer og nye typer samarbejder: Hvor er fællestrækkene, og hvordan kan vi udnytte styrkepositionerne på tværs af brancher?”

Dansk Design Center skrev i august oplægget til vision og strategi samt syv anbefalinger til Københavns Kommune, og arbejdede videre med anbefalingerne på et møde i forrige uge.

”Oplægget er baseret på et stort visionsmøde i april med repræsentanter for de kreative brancher. Vækstmålene for København er ambitiøse, og det er væsentligt arbejde, der går i gang. Vi ønsker bl.a., at de kreative erhverv – både internt og eksternt – bliver opfattet som én branche på lige fod med eksempelvis life science og biotech,” siger Christina Melander.

Jeg ser ikke umiddelbart nogle reklamebureauer eller digitalbureauer – men reklamekreativitet er vel også en del af de kreative erhverv?

”Bestemt – bureauerne var inviteret til det indledende visionsmøde, hvor flere faktisk deltog. Og de skal være mere end velkomne til at bidrage mere aktivt. I høj grad. Regeringen definerede tidligere i år reklame og digital indholdsproduktion som 2 af i alt 11 kreative erhverv,” siger Christina Melander.

Hun tilføjer:

”Der er endnu ikke vedtaget en strategi, og Københavns Kommune har ikke bundet et budget op på det oplæg, som foreligger nu. I første omgang er der tale om et procespapir. Frem for at se på, at alle var med fra begyndelsen, så er det væsentligste, at arbejdet kommer i gang – så der er noget at bygge videre på. Det tager tid, og der vil komme flere og flere til. Og jeg vil sikre mig, at både Creative Circle og Kreativitet & Kommunikation bliver spurgt og hørt.”

Kreativitet & Kommunikation har ikke været inviteret med i processen, og det undrer brancheforeningens direktør, Tine Aurvig-Huggenberger.

”Her diskuteres en erhvervsstrategi, herunder innovative miljøer, evnen til at tiltrække den rette arbejdskraft og den hype, der er nødvendig for at udvikle København og de kreative erhverv. Jeg er ved at skrive en mail til overborgmester Frank Jensen. Jeg ser, at parterne i processen er organisationer og netværk, så jeg betragter det som en klar forglemmelse, at Kreativitet & Kommunikation ikke har været inddraget fra begyndelsen,” siger Tine Aurvig-Huggenberger.

Creative Circle, som i efteråret tog hul på arrangementer, der søger at definere og fremme Den Nye Danske Kreativitet, ser også frem til at modtage en hilsen fra Dansk Design Center. Formand for Creative Circle, Niels Heilberg, siger:

”Vi finder initiativet fra Københavns Kommune særdeles spændende og relevant. Vi vil gøre vores bedste for at bistå i processen, og kan bidrage med erfaringer i, hvad de kreative erhverv inden for design, digital og reklame ønsker – og hvordan de foretrækker at blive involveret. Vi taler med de kreative hver dag, og de gode visioner fra Københavns Kommune er en meget velkommen deltager i samtalen.”

På det indledende “Visionsmøde for kreative industrier i København” den 18. april deltog Anthony Aconis fra Fireball og Stine Dahl Leinslie og Dan Pappe Schönemann fra Carat (sidstnævnte er nu hos Nordisk Film). Der var ingen repræsentanter fra digitalbureauer til stede. Disse bureauer  har i øvrigt også en brancheforening i form af ADDA