Reklamebureauer trækker læsset i Creative Circle Award

Peter Engholm
25@mail.dk

Rekord i indsendte arbejder med fremgang inden for både reklame, design og digital. Det skyldes bl.a., at flere reklamebureauer har spredt sig. Se listerne her.

Med små 700 indsendte arbejder går Creative Circle Award ikke alene stærkt frem i forhold til sidste år, men slår også sin egen rekord. Endda fordelt på “blot” 34 kategorier mod 38 sidste år.

Der er fremgang over hele linjen – også på annoncørsiden, hvor 303 kunder er repræsenteret. Det er en fremgang på ca. 20 pct.

“Flere indsendelser fordelt på flere bureauer, og flere indsendere for flere kunder fordelt på flere mærker,” siger David Asmussen, bestyrelsesmedlem i Creative Circle og kreativ direktør i Halbye Kaag JWT.

I alt har 112 bureauer sendt arbejder ind til årets Creative Circle Award, og design går 50 pct. frem, digtial ca. 20 pct. frem og reklame 11 pct. frem.

Det kunne umiddelbart tolkes som, at reklamebureauerne er sløvest i deres fremdrift – men det modsatte er tilfældet:

“Design er oppe på 2009-niveau igen. Det viser, hvor hårdt de var ramt af finanskrisen, og hvor hurtigt de er kommet tilbage. Men fremgangen skyldes ikke designbureauerne alene. På samme måde som den digitale fremgang er ikke udelukkende er webbureauernes fortjeneste. Groft forenklet tyder noget på, at mens både design og digital holder sig til deres egne kompetence-områder, så sender reklamebureauer bredere ind. De holder sig ikke til reklame, men har også sendt ind i både design og digital,” siger David Asmussen.

Indsendte arbejder til Creative Circle Award 2011

Reklame, i alt 340 (+29):

  • Print BTC 40 (-29)
  • Print BTB 46 (+11)
  • Outdoor & Special Buildt 35 (-11)
  • Posters & POS 58 (+37)
  • Events 19 (+10)
  • Commercials singles 35 (-1)
  • Commercials series 14 (-)
  • Commercials other screens 19 (+10)
  • Radio 33 (+16)
  • Ambient 18 (ny)
  • Integrated advertising 23 (+8)
  • Viral 0 (-11)

    Ongoing activities (8 sidste år) og alternative media (21) udgår.

    Outdoor og Special buildt er slået sammen til én kategori.

Design, i alt 87 (+33):

  • Corporate identity 13 (-)
  • Mini identity 24 (+7)
  • Corporate print 15 (+8)
  • Product print 10 (+6)
  • Type design 6 (+3)
  • Food 8 (+5)
  • Non food 9 (+1)
  • Editorial 2 (ny)

    Packing design og Volume udgår.

Digital, i alt 129 (+21)

  • Corporate website 20 (+10)
  • Branding website 12 (-5)
  • E-commerce website 5 (-1)
  • Informational website 11 (-1) 
  • Microsites 19 (+6)
  • Digital campaigns 15 (+9)
  • Banner 23 (+5)
  • Tools and services 24 (+17)

    Campaign sites (13) og landing page (1) udgår

Håndværk, i alt 128 (+10)

  • Art direction 27 (+7)
  • Copywriting 36 (+17)
  • Photography 32 (-7)
  • Direction 11 (-11)
  • Motion graphics 6 (-4)
  • Illustration 16 (+8)

    Type design udgår