Reklamecowboy: Aldrig mere konkurs

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Uffe Just er i gang med at starte noget nyt op. Men samtidig har han afleveret et regnskab med underskud, og han har forpligtiget sig til at afdrage gæld.

Uffe Just har ikke altid haft en heldig hånd med drift af bureauer, og da han i sidste uge stod frem på Markedsføring under overskriften ‘Reklamecowboy er tilbage’ for at fortælle om et nyt bureau, han har startet, udløste det en krads og bemærkelsesværdig kommentar fra Karina Larsen, hvor hun gennemgik hans ry.

Det er han selvsagt ikke stolt over, og hans budskab lyder, at han nu indretter sig med henblik på aldrig mere at gå konkurs. Den samme holdning går også igen i forhold til et andet selskab, han fortsat er involveret i.

Det gælder Brand Universe, som han umiddelbart har forladt. Det er dog et selskab han er direktør i og som har adresse hos ham. Det selskab har netop i sidste uge afleveret et regnskab til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, og det er ikke et imponerende regnskab.

Bruttoresultatet faldt fra 2013 til 2014 fra 386.930 kr. 286.766 kr. og underskuddet steg fra -50.542 kr. til -194.874 kr.

Det betyder, at selskabet nu har en negativ egenkapital på -1.259.388 kr.

“Stort set alle omkostningerne er væk, og der vil kun være få aktiviteter. Jeg kommer til at bruge lidt tid på det, og aftalen med kreditorerne er, at alle indtægter skal gå til at afdrage gæld. Jeg skal ikke hente penge ud af selskabet,” siger Uffe Just og tilføjer, at det kommer til at tage noget tid.

Det er dog ikke helt så store beløb, han skal have afdraget, som tallene i regnskabet ellers kan antyde. Brand Universe er et ældre selskab, og der gemmer sig nogle historiske poster, som ikke skal afvikles her og nu.

Der er ikke mere revisor på selskabet, da aktiviteterne er så små, at det ikke er nødvendigt.

Hans nye bureau hedder Just Branding, og skal drives videre i regi af et selskab, der blev stiftet sidste år som Brand Universe Academy. Bureauet “bygger på erkendelsen af, at alt for megen branding og reklame bliver som en ø, der lever sit eget taktiske liv på må og få uden direkte sammenhæng til virksomhedens idé, og som alt for mange virksomheder i øvrigt med tiden glemmer og ikke forstår at videreudvikle.”

Just Branding skal i første omgang fungere som et netværks-bureau, hvor han trækker på sit netværk efter behov.

“Jeg tror på, at jeg er god til reklame, til at levere og til at sælge, og det vil jeg koncentrere mig om. Om jeg så skal til at ansætte eller involvere partnere, det må vi se hen ad vejen. Men der skal være styr på økonomien, og det har jeg lavet et set-up med henblik på at sikre,” siger Uffe Just.