Reklamefestival slog Melodi Grand Prix

Peter Engholm
25@mail.dk

Forestil dig Creative Circle Award som et TV2-show – og et show, der trækker flere seere end Melodi Grand Prix. Svært? Sådan er det ellers i Norge.

I lørdags så tre mio. svenskere med, da del-finalen i Melodifestivalen blev sendt på SV1. De andre kanaler ku’ lis’så godt lukke og slukke, hvilket de da i store træk også gjorde, noterer Resume.se.

Men i Norge er de anderledes. Del-finalen i nordmændenes Melodi Grand Prix førte i seertal i fredags, men senere på aften fulgte de fleste seere med i Gullfisken på (norsk) TV2.

Reklameprisuddelingen arrangeres af TV2, hvor en jury bestående af fagfolk hver måned udpeger den bedste film fra reklameblokken på TV2 og TV2 Zebra. Månedsvinderen, der får en Sølvfisk, går videre til den store Gullfisk-finale. Her udpeges den samlede vinder af TV2-seerne.

Og awardshowet slog altså melodi-showet – selv om resultatet i Gullfisken ikke var overraskende:

Try fik – som det er set så ofte før – flest stemmer med pensionsforsikrings-filmen Young, free and single for banken DnB Nor. Filmen vakte ellers opsigt, da en person blev vist med en nazi-tatovering. Men den blev klippet ud, og filmen blev en seer-favorit.

I Danmark står Melodi Grand Prix og Creative Circle Award ikke til at konkurrere om opmærksomheden. Melodi Grand Prix’et afholdes den 26. februar, mens der først er Creative Circle den 6. maj. For år tilbage blev arrangementet – der dengang hed Guldkornet – i øvrigt tv-transmitteret, men fik ikke stor seer-opmærksomhed.