Ny nationalsang skal skabe debat om Udkantsdanmark

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Envision har forfattet en ny nationalsang, hvor Udkantsdanmark er skrevet helt ud af teksten. U Itch I scratch har lavet filmen, der vises ved landskampen i aften. Kunden er en tankstationskæde. Se filmen her.

Tankstationskæden Go’on, der har tankstationer over hele Danmark, har tidligere blandet sig i debatten om Udkantsdanmark i form af Ole Thestrup, der sidste år holdt en brandtale på en brakmark og gik til angreb på selve begrebet om udkanten.

Nu er Go’on tilbage med et nyt provokerende indlæg, og igen er det Envision, der er bureauet bag.

Envision har forfattet en nationalsang, hvor de brede bøge, bakken og dalen er skrevet ud af teksten, fordi Udkantsdanmark ofte også bliver glemt.

”Idéen er lige så enkel, som den er logisk. Hvis man stempler en del af Danmark som et tilbagestående udkantsområde, kan det blive en selvopfyldende profeti, hvor Danmark ender med at knække over på midten”, siger kreativ direktør Jesper Herholt og fortsætter:

”Og hvis landdistrikterne ikke længere er en del af det rigtige Danmark, så skal de jo heller ikke være med i nationalsangen. Derfor har vi omskrevet sangen, så alle referencer til landet og naturen er fjernet. Altså sådan som sangen skal være, hvis vi glemmer, at der faktisk findes et Danmark uden for de store byer.”

U Itch I Scratch har lavet filmen, som bliver vist to gange på tv. Første gang i aften omkring fodboldlandskampen mod Montenegro og anden gang mod Rumænien på søndag.

Dernæst er det håbet, at filmen vil skabe debat på de sociale medier.

”Filmen bliver kun indrykket i forbindelse med disse to landskampe. Dels på grund af budgettet, men også fordi vi tror på, at den nye nationalsang vil virke rigtigt stærkt i forbindelse med landskampe, hvor den ’gamle’ nationalsang jo er en fast del af ritualet. Det skal nok give noget debat,” siger Jesper Herholt.

 

1,4 millioner udkantsdanskere
Udkantsdanmark har omkring 1,4 millioner indbyggere. Og denne store målgruppe har blandt andet det til fælles, at man prioriterer roen og naturen, når man vælger, hvor man skal bo. Altså det som nationalsangen primært handler om, skriver Envision i en pressemeddelelse.

Roskilde Domkirkes Pigekor blev kørt ud på landet
Den nye nationalsang synes af Roskilde Domkirkes Pigekor. De cirka 30 korpiger blev kørt langt ud på landet, hvor man havde fundet en smuk plet i naturen med både bakker og dale og filmet dem, mens de synger sangen, hvor store dele af teksten mangler.

Den nye nationalsang er en del af en større kampagne, der også skal skabe opmærksomhed om, at Go’on igen i år kårer årets lokale forening og belønner de bedste foreninger med samlet 400.000 kroner.

Credits
Client: Go’on
CMO/CEO: Mick Kjær
Agency: Envision
Creative director: Jesper Herholt
Creatives: Nicolai Henriksen, Michael Gad, Emil Gram og Peter Boe

Client service director: Jesper Heinsvig
Production company: Uitch Iscratch
Producer: Mads Marstrand
Director: Michael Langhoff