Reklamefolk er i fare for karriere-udryddelse

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Reklamebranchen er en af de brancher, hvor der er risiko for, at ansatte bliver så en-sporede, at de risikerer samme skæbne som neanderthalere.

Især i reklamebranchen skal man passe på ikke at blive for én-sporet.

Det skriver Jyllands-Posten i en artikel om, hvordan man bedst fremtidssikrer sin karriere.

Jyllands-Posten citerer Financial Times og skriver, at hvis man er en enstrenget specialist nu om dage, så udsætter man sig selv for faren for ’karriereudryddelse’  – især i kreative  brancher som it og reklame.

Uden flere strenge at spille på, risikerer man at ende som intet mindre end en neanderthaler – udkonkurreret og uddød.

Men hvad skal man så gøre i stedet?

Man skal tilpasse sig en aktuel virkelighed og have et antal kompetencer at falde tilbage på f.eks. at kombinere et sælgergén med en teknologisk indsigt og en kreativ side.

I reklamebranchen er der dog allerede opstået en særlig blandet rolle, der er fremtidssikret, skriver Jyllands-Posten og citerer Edward Boches, som er chief innovation officer i det amerikanske bureau Mullen.

Den blandede rolle er en krydsning mellem kreative og teknikere, som faktisk er den væsentligste i reklameverdenen:

”En kreativ teknolog kan lære folk om digitale redskaber og platforme og samtidig, hvordan man skaber nyt med dem. De dygtigste kan inspirere tekstforfattere, designere og selv creative directors med muligheder, de aldrig havde forestillet sig”.

Edward Boches efterlyser såkaldte T-formede folk til sit bureau. Dvs. folk, der har specifikke kompetencer – den lodrette streg i t’et – men som samtidig har en række evner inden for andre områder – den vandrette streg i t’et (Jyllands-Posten Karriere, søndag, p. 9).