Reklameforskrækket kritik af Cokes Dannebrogs-event

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

McCann Copenhagens event-idé har trukket positiv, international opmærksomhed, men en dansk avis har fundet en forening, der ikke bryder sig om, at Coca-Cola bruger Dannebrog som velkomst i lufthavnen.

Danskerne er af FN kåret til som ”the happiest country in the world”, men det er dælme ikke alle danskere, der er specielt glade for en event, hvor Coca-Cola delte sin ”happiness” i velkomsthallen i Københavns lufthavn.

McCann Copenhagen havde opdaget noget, der til forveksling lignede et Dannebrog i Coca-Colas logo, og derfor tog man ud til Københavns lufthavn og spredte bemeldte happiness ved at lade en automat med logoet fungere som en flag-automat.

Folk tog gladelig et Dannebrog og understøttede den særlige danske tradition med at byde vores egne og vores gæster velkommen hjem/til ved at vifte med nationens flag.

Ganske godt tænkt og ganske rørende lød omtalen og kommentarerne i både nationale og internationale medier som Adweek og Creativity Online.

I dagens udgave af MetroXpress lykkedes det imidlertid at finde nogen, der ikke føler sig rørt – men derimod stødt på egne og flagets vegne.

”Vi bryder os bestemt ikke om, at en kommerciel virksomhed kopierer sit navn og logo ind i flaget. Det handler om respekten for vores fælles samlingspunkt, som Dannebrog i høj grad er,” siger Preben Petersen, landsformand i foreningen Danmarks-Samfundet, som ifølge MetroXpress rådgiver virksomheder om anvendelse af Dannebrog.

Hos Coca-Cola siger Mikael Bonde-Nielsen, Public Affairs & Communications Director, til Bureaubiz:

”Lufthavns-eventen er en stærk kreativ idé, som man godt kunne lave en spændende eksekvering på. Når vi ikke aktiverer den, skyldes det udelukkende en helhedsvurdering: Hvordan virker den i forhold til andre kampagner, og her kører vi Share a Coke på 11 markeder. Jeg ser i den forbindelse ikke nogen problemer eller udfordringer med at bruge Dannebrog – det har andre gjort før os.”

Danmarks-Samfundet beder i MetroXpress Coca-Cola om at stoppe reklamen. Trods opbakningen til ideen har Coca-Cola bedt McCann om at fjerne filmen på nettet.

Bureaubiz håber, at denne film bliver stående: