Reklameguru: Jeg hader sociale medier

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Brancheklip: Samtidig er det dem med penge, der vinder på Facebook, som dermed bevæger markedet tilbage mod Push-strategier.

Måske var det bare proppen, der røg af flasken, da den amerikanske reklameguru, Chuck Porter – medstifter af Crispin Porter + Bogusky – af Børsen blev spurgt om, hvorfor, virksomheder burde engagere sig på sociale medier:

“Personligt hader jeg sociale medier. Jeg giver ikke en skid for, hvad hele verden mener. Jeg vil gerne vide, hvad to eller tre velkvalificerede personer mener om noget, men jeg er ligeglad med den gennemsnitlige persons holdning,” lød svaret.

Det kom oven på en god frokost på Noma og følgelig modererede han det lidt ved at konstatere, at han til daglig arbejdede med 22-årige, der lever deres liv på sociale medier, så han behøver ikke følge med.

Proppen var dog ikke røget så meget af flasken, at han langt hen ad vejen ikke mente, hvad han sagde. For Chuck Porter er kritisk over for virksomhedernes brug af sociale medier.

“Ingen har lyst til at sende en sælger over til sin vens hjem, og hvis man alligevel sender tilstrækkeligt mange sælgere over til sin ven, holder vennen op med at åbne døren,” siger Chuck Porter, der mener, at virksomheder i langt højere grad bør fokusere på at fortælle gode historier, som folk kan lide.

Det er dog ikke noget, som Facebook vil gøre lettere, fremgår det et andet sted i dagens udgave af Børsens MedieMarked. Her fortæller Facebooks danske repræsentant, Martin Voetmann, nemlig, at det er dem med penge, der vinder på Facebook. Han sammenligner Facebook med klassiske medier, hvor man køber eksponering.

Det er i realiteten, at Facebook går tilbage til den klassiske Push-strategi, hvor man ellers i flere år har talt om et paradigme-skifte fra Push til Pull.Netop fordi annoncører har kunnet bruge sociale medier som Facebook til gennem godt indhold at trække flere forbrugere til sig.

“Nu går de så tilbage igen. Forbrugerne får ikke lov til selv at bestemme, fordi annoncørerne skal betale sig fra eksponering,” siger Rasmus Fisker til Børsen.

Børsen MedieMarked, p. 8-12