Reklamekrig blandt fagforeninger

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Reklameforbruget i fagbevægelsen er historisk højt og udviklingen vil fortsætte.

DAGENS MEDIA: Aldrig før har fagbevægelsen brugt så mange penge på reklame. Det fortæller Politiken med henvisning til ugebrevet A4.

En opgørelse viser, at fagforeninger sidste år brugte 100 mio. kr. på reklame, og det er rekord. På 10 år er budgetterne mere end femdoblet.

“Det er ikke så mærkeligt, at reklamebudgetterne er eksploderet. Det er for alvor gået op for de traditionelle fagforeninger, at medlemmerne forsvinder. Men det er de kristelige og Det Faglige Hus, der for alvor har rustet op og startet en krig på annoncer, som de foreløbig også har vundet”, siger arbejdsmarkedsforsker Flemming Ibsen fra ÅlborgUniversitet.

Eksempelvis brugte Det Faglige Hus 195 kr. pr. medlem på reklame, mens landets største fagforbund brugte 47 kr.

Politiken skriver desuden med henvisning til udtalelser fra FOA’s pressechef, at udviklingen ventes at fortsætte.