Reklamemand skaber nyt medie

Peter Engholm
25@mail.dk

Exponector er et nyt medie, der tilbyder medieplads på lastbiler. Virksomheden har indgået aftale med DSV og 300 kølelastbiler. Første kunde på lastbilssiderne er Suzuki.

Efter fem år på Co+Høgh sagde kontaktchef, Mads Piil, for nylig op for at begynde for sig selv. Normalt ville det indebære et nyt bureau, men i dette tilfælde er resultatet blevet et nyt medie. Sammen med medstifteren Claus Lafon Winther – og en investor, ikke at forglemme – har Mads Piil skabt Exponector, der sælger reklameplads på lastbiler.

“Vi har indgået en aftale med DSV om rettighederne til at sælge og levere outdoor-reklame på alle koncernens godt 300 kølelastbiler. I første omgang i Danmark, sidenhen også Skandinavien – og til sidst Europa,” siger Mads Piil.

På siden af lastbilerne klæbes – med velcro – reklametæpper, og teknikken – i mere end én forstand – er en af grundstene i Mads Piils tiltro til mediet.

“Reklame på lastbiler er forsøgt før i Danmark, men ikke med den teknik, der gør det let at på- og afmontere reklamen. Samtidig er lastbilerne GPS-overgået og kører faste ruter, og det gør muligt at målrette eksponeringen af den enkelte kampagne – samt levere en god afrapportering. Samtidig har vi med DSV-flåden for første gang skabt et egentligt landsdækkende medie,” siger Mads Piil.

Også Exponector selv har været på farten – for at udbrede kendskabet hos bl.a. mediabureauer, der ifølge Mads Piil ikke haft de negative kommentarer fremme.

Premierekunden har været Suzuki. Tre lastbiler fik tildækket DSV-logoet og reklamerede i en fire ugers periode for Suzuki Swift-modellen.

3 lastbiler … ud af 300?

“En typisk kampagnestørrelse vil være 3-10 lastbiler. Det er et nyt medie – og et nichemedie – så vi forventer ikke at have 100 lastbiler ude med det samme budskab. Og med til historien hører, at de tre lastbiler i kampagneperioden blev set af 3 millioner biler,” siger Mads Piil.

Han uddyber:

“Lastbilerne kører typisk på motorvejene, hvor der – i modsætning til byerne – ikke er nogen reklame- og mediestøj. Her har du som bilist paraderne nede og kan i fred og ro afkode reklamebudskaber, vel at mærke budskaber der lanceres på 40 kvadratmeter store flader,” siger Mads Piil.

Netop størrelsen – det store format og den lille udbredelse, indtil videre – gør, at Exponector ser stilladsreklame som sin største konkurrent. Mads Piil regner med, at Exponectors forretning om to år vil varetage 1 pct. af outdoormarkedet, der i år forventes at ligge på ca. 300 mio. kr.