Reklamemand skriver 400 siders bog om kunden

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

Erich Karsholt fra Bates Y&R har skrevet en bog om Mercedes-Benz i Danmark. En i flere henseender imponerende sag.

En historie om mennesker, biler og markedsføring kunne for så vidt godt være skrevet af … mig. Hvis jeg bare liiige havde fået ideen.

Jeg skrev min første artikel om markedsføring i 1991, og min første testkørsel blev bragt i 1992 – og siden dykkede jeg dybere ned i både biler og markedsføring. Men der er – med al ønskelig tydelighed – for langt derfra og så til at skrive en bog samme kvalitet som Erich Karsholt, partner i Bates Y&R, har gjort med sin netop udkomne coffetablebog om Mercedes-Benz i Danmark.

Erich Karsholt har – siden han tiltrådte det nu hedengangne Kristensen, Granzow & Nøhr i 1994 – haft Mercedes-Benz som kunde. Men det er bestemt ikke kun et 16 års kundeforhold, der giver sig udslag i “Mercedes-Benz i Danmark – mennesker, biler og markedsføring”, det er også en passion.

I forbindelsen med udgivelsen i sidste uge karakteriserede Bates-direktør Jacob Hastedt rammende Erich Karsholts indsats for “beyond call of duty”.

Og selvfølgelig taler en dansk bureaudirektør engelsk, når han skal omtale en bog om et tysk mærke – for reklamefolk er jo så overfladesmarte. Og det er det fede ved denne bog – der kræver et kaffebord med solide ben, for den er på 400 tykke sider – at den netop demonterer fordommen om den overfladiske reklamemand. Derudover har Hasted ret: Den vidner om en indsats, der rækker langt ud over, hvad man kan forlange – og tillade sig at forvente – af en account director.

Det er ikke alle, der har en kunde med en så spændende historie som Mercedes-Benz i Danmark – selv om skåltaler nævner, at en hvilken som helst virksomhed har en spændende historie, der venter på at blive fortalt – og det er bestemt heller ikke alle, der så sætter sig ned og fortæller historien. Og vel at mærke fortæller den vedkommende og levende.

Erich Karsholt er reklamemand og Mercedes-nørd, men han er også historiefortæller. Og det er denne kombination, der gør bogen tung at løfte og let at læse.

Ideen til bogen kom, da Mercedes-Benz flyttede hovedkontor, og Erich Karsholt fik en kasse med ældre fotografier. Bilmærket startede bogprojektet, men bogen er lavet uafhængigt og uden indblanding fra Mercedes-Benz Danmarks side.

Netop de mange – rigtigt mange – illustrationer er med til at gøre Erich Karsholts værk letlæst. Dertil kommer opbygningen i små kapitaler, fortalt kronologisk. Det indbyder til lystbetonede nedslag, men man naturligvis også ta’ historien fra en ende af.

Som anmelder skal man huske at nævne eksempler fra bogen, men dels er dette ingen egentlig anmeldelse – i givet fald da mere af indsatsen, end af bogen – dels er bogen spækket med netop eksempler.

Det er reklamemandens (og -kvindens) dyd at kunne tage et kompliceret emne til sig og formidle det enkelt og fængende. Det formår Erich Karsholt, der bevarer overblikket, samtidig med at han dykker dybt ned. Sidstnævnte understreges af, at de sidste godt 30 sider i bogen er afsat til “Importører, salgstal og bestand. Noter og litteraturhenvisninger. Litteratur. Personregister”.


Mercedes-Benz i Danmark – mennesker, biler og markedsføring

  • 400 sider med ca. 500 illustrationer.
  • 499 kr.
  • Strandbergs Forlag.