Reklamemedie med sovjet-stor opbakning

Peter Engholm
25@mail.dk

Aldrig før har så mange danskere frabedt sig reklamer – men blandt de tilbageværende er opbakningen høj som stemmeprocenten ved datidens Sovjet-valg.

Mere end hver femte danske husstand har et “Reklamer – nej tak”. På bare et år er andelen steget fra 17,7 til 21 pct. Det har aldrig været højere, og den massive modvilje kunne umiddelbart godt tage pippet fra annoncører og bureauer.

Men afsendere af tilbudsaviser kan grine hele vejen hen til databanken. En ny analyse fra Zapera YouGov lavet for Forbruger-Kontakt viser, at 99 pct. af de danskere, der får husstandsomdelte reklamer rent faktisk læser dem. Tallet er så højt, at det mest af alt minder om stemmeprocenten ved valg i den gamle østblok.

Muligheden for at kunne vælge fra viser sig således som en fordel.

“Det viser, at ordningen virker. De, som gerne vil læse reklamer, er også dem, der modtager reklamer i dag,” siger Mads Dahl Andersen, adm. direktør i Forbruger-Kontakt, til Ritzau.

For læsere af Bureaubiz kommer den intense opbakning til tilbudsaviser måske ikke som den store overraskelse. For i forrige uge var Mindshares adm. direktør, Martin O. Rasmussen, ude med denne melding: 

“Vi måler årligt befolkningens holdning til reklamer, og vi kunne konstatere, at da gratisavis-helvedet var på sit højeste, faldt den positive holdning til tilbudsaviser. Nu er forholdene så normaliseret, og tilbudsaviserne er igen et af de medier, befolkningen er mest positive over for.”