Kunne vi interessere dig med en “Boxerpakke fra 79 kr.”?
Pakken fra Boxer-tv interesserede den svenske Reklameombudsmand – ikke p.g.a. programmerne, men fordi hun finder annoncen krænkende for mænd og dermed kønsdiskriminerende. Den officielle udtalelse ser ifølge Dagens Media sådan ud:
“Selv om hensigten med annoncen var at vise en humoristisk kobling mellem manden i undertøjet og selve produktet, så fremstilles manden – via sin poseren og mangel på tøj – som et rent sexobjekt på en måde, som kan anses for krænkende for mænd generelt.”
Selv stiller Boxer sig uforstående over for Reklameombudsmandens kritik af annnoncen – inkl. at en pastiche-karakter, der spiller på sammenfaldet mellem brandet og boxershorts, skulle være kønsdiskriminerende.
“Vi mener, at vi laver sjov med undertøjsreklamer, og har svært ved at se, at Robert kan opfattes som krænkende – især når han jo er en tegnet figur. Men vi noterer, at Reklameombudsmanden ser anderledes på sagen, så her må vi tage ved lære fremover,” siger Johan Bobert, der er informationschef hos Boxer.
Abby Norm er bureauet bag annoncen, som Boxer føler sig foranlediget eller provokeret til at forklare mindst lige så højpandet som ombudsmanden:
“Den reelt overdrevne karakter som undertøjsmodel – og hvor konturerne i shortsene kun yderligere understreger det bizarre i manererne – skulle sammen med kendskabet til den almindelige karakter, skabe den kognitive dissonans, som er grundlaget for det, som kaldes kreativ reklame.”