Reklamepige i spidsen for Audi-satsning

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Audi føler sig åndet i nakken af Mercedes og vil med et øget reklamebudget gå efter en stigning i markedsandelen.

Med 2,8 procent i markedsandel ligger Audi et lille procentpoint foran BMW og Mercedes.

Men det er en al for lille føring, mener Audis marketingchef Christine Jelved, der kom til Audi i august efter at have arbejdet i reklamebranchen, senest som client service director hos Saatchi & Saatchi.

”Vi har en ambition om at hæve vores markedsandel fra 2,8 til 3,5 procent næste år, bl.a. fordi vi lancerer den nye A3 Sportback og det kræver selvfølgelig nogle investeringer”.

Derfor vil Audi forøge reklamebudgettet med 5- 10 procent og formålet med markedsføringen er at gøre kunderne mere loyale:

”Vi skal øge kundetilfredsheden og dermed loyaliteten. Blandt andet ved at give vores eksisterende kunder nogle flere oplevelser”.

Og det med loyaliteten kan der blive brug for, mener executive professor ved Henley Business School, David James:

”Audi vil per definition helst ikke associeres med de fordomme, der længe har hængt ved BMW-ejere, nemlig at de er nogle smart-ass fartbøller, der giver det lange lys i overhalingsbanen”.

Det kan nemlig betyde, at de klassiske Audi-kunder hopper over til Mercedes, mener Henley-professoren.

Et af markedsføringstiltagene er en reklamefilm, der ifølge marketingchefen vil give traditionel bilreklamebaghjul, ’for det er alt for ofte en forudsigelig affære med en spektakulær location, en solnedgang og en bil, der triller ud mod horisonten’ og ’man kan altså godt sælge biler på en mere intelligent måde end som så’, siger Christine Jelved til Børsen (Børsen, p. 4-6).

Se reklamefilmen, der kommer til Danmark nu:

https://www.youtube.com/watch?v=IGmCKxTgSrI