Reklamepiger er blevet medie-ejere

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Heidi Volke og Mulle Juul Korsholm forlod Grey sidste sommer. Nu udgiver de et magasin og hjælper kvindelige ledere med at udvikle deres karriere.

Journalistik kan føre til alt, hvis man forlader det i tide – måske endda et job i reklamebranchen. Men det kan også gå den omvendte vej.

Det er Heidi Volke og Mulle Juul Korsholm et eksempel på. De forlod sidste sommer Grey København, hvor de indgik i ledergruppen, og nu er de blevet medie-ejere. Virksomheden hedder Protocol Project, og står bl.a. bag udgivelsen af et magasin seks gange om året henvendt til kvindelige ledere.

Reelt er magasinet dog kun en mindre del af den pakke, de sælger. Helt grundlæggende handler det om at hjælpe kvindelige ledere videre i deres karriere, og derfor rummer deres produkt i grundpakken et medlemskab af Protocol med tilhørende samtale med en erhvervspsykolog, symposium deltagelse i netværk-grupper og en mentor, som i udgangspunktet er en mand.

“Det er atypisk med en mandlig mentor, men vi vil gerne bryde den Rip, Rap og Rup effekt, man ser. Desuden synliggør det problemstillingerne over for mændene, som også kan introducere kvinderne til deres netværk. Og mændene vil faktisk rigtig gerne være med”, siger de to.

Foreløbig kan de skrive Carlsberg, Dong Energy og Danske Bank på kundelisten. Reklamebranchen kommer til at vente, selv om de begge med en fortid som kvinder og ledere i branchen har helt naturlige forudsætninger for at hjælpe her.

Men erkendelsen er, at reklamebranchen ikke er lige så moden til at tage fat i problemstillingerne som de store virksomheder med professionelle HR-funktioner.

De fortæller om en lang rejse frem mod etableringen af Protocol.

“Vi vidste, vi ville lave noget sammen, og det skulle være noget, som kunne sætte et fedt fingeraftryk på omverdenen. Undervejs har vi været gennem en lang række ideer, før vi fokuserede ind på problemstillingen omkring manglen på kvindelige ledere. Da vi begge har kommunikation som fag, startede ideen med magasinet, men ret hurtigt stod det klart, at der skulle mere på, hvis vi skulle have en chance for ikke blot at motivere og inspirere kvinder, men rent faktisk hjælpe dem med at flytte sig fra A til B”, fortæller Heidi Volke og Mulle Juul Korsholm.

De fik journalisten Christel Skousen Thrane og senere erhvervspsykologen Caroline Eich Heine med på holdet, og de er godt tilfredse med resultaterne indtil nu. Hvert nummer har en prominent gæsteredaktør med og i de to første numre har man oplevet koncerncheferne Steen Riisgaard fra Novozymes og Anders Eldrup fra Dong Energy i den rolle.

Samtidig har de nu fået den hædersbevisning fra Beskæftigelsesministeren at blive udpeget som ildsjæle og rolle modeller.

Man kan finde mere om dem på http://www.protocol.dk/