Af Peter Engholm 25@mail.dk

Ordningen begynder forfra den 30. april, hvor forbrugerne får to variationer over temaet ”nej-tak” at vælge imellem.

Fra den 30. april 2009 bliver der to muligheder for at sige “nej-tak” til adresseløse forsendelser. Forbrugerrådet, Post Danmark, DRRB og andre ervhervsorganisationer har forhandlet nye retningslinjer på plads.

Fremover kan forbrugerne vælge mellem to ordninger: “Reklamer – Nej tak” og “Reklamer og gratis aviser – Nej tak”. Sidstnævnte udelukker således både reklame og eksempelvis ugeaviser og evt. daglige husstandsomdelte aviser.

De personer, der tilmeldt den nuværende “Ingen reklamer – tak” ordning, får i februar en hilsen fra Post Danmark, der vil informere om, hvordan man tilmelder sig den nye ordning.

“Der er fundet en fornuftig løsning. DRRBs udgangspunkt er, at vi kun ønsker at annoncere over for forbrugere, der er interesserede i budskaberne. Vi hilser det velkomment, at den nuværende ordning bliver nulstillet, og at ordningerne bliver set efter i 2010. Desuden er Post Danmark forpligtet til hvert andet år at opdatere databasen,” siger DRRBs adm. direktør Bjørn Karsholt.

Han understreger, at DRRB i forhandlingerne fik præciseret, at ordningen gælder den enkelte forbruger – erhvervsdrivende bliver således ikke omfattet af ordningen.

Kommentarer

  1. Det er et godt initiativ, og gratis aviser gælder forhåbentlig også lokalaviserne, som mange jo typisk også får 2-3 forskellige af hver uge (og som jo er 70-80 % reklame alligevel).

    Jeg mener dog, at vi har brug for endnu et skilt – nemlig et “Reklamer og gratis aviser – Nej, tak i vores opgang”.

    Problemet er nemlig (og jeg tror ikke, at jeg kun taler af egen erfaring), at avisbudene jo skal af med alt det papir, de slæber rundt på, og derfor alligevel bare smider resten i opgangen. Eller et andet sted på ruten.

    Nu er det ikke fordi jeg, i modsætning til de husomdelte reklamer, bare vil undvære lokalaviserne helt. Tværtimod. De kunne jo begynde at opbygge deres forretning online, som det f.eks. ses med http://www.itvlocal.com/, og dermed ikke bare bidrage til et bedre miljø, men også en fremtidig forretningsstrategi.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club