Rekord? 50 bureauer i konkurrence

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Stor virksomhed, mange brands, nordisk organisation – og åbenbart også mange bureauer i konkurrence. Dansk bureau blandt vinderne.

Det har været noget af et nåleøje at slippe igennem, så glæden er helt sikkert betydelig hos danske Very over at kunne skrive et nordisk budget for Stimorol og V6 på listen.

Very er et fremstormende bureau, der søger nye veje i markedsføringen og karakteriserer sig som et community marketing bureau. Det seneste år har båret præg af en række investeringer i både personer og udvikling af værktøjer, og Stimorol/V6 kan således ses som et af de første resultater af disse investeringer.

Men lige så stor glæden hos Very er, lige så undrende er der sikkert andre, der er over den information, at opgaven er vundet i en konkurrence, der som udgangspunkt har haft deltagelse af 50 bureauer. Godt nok har konkurrencen om det digitale nordiske budget sigtet mod valget af fem bureauer, men det er stadigt voldsomt mange at involvere.

Det offentlige møder normalt kritik, når man foretager udbud med deltagelse af for mange bureauer, men store internationale virksomheder kan åbenbart også være med.

Stimorol/V6 er en del af Mondelez International – tidligere Kraft Foods – og forklaringen på det store antal bureauer ligger i omfanget af produkter og lande. Ud over tyggegummi rummer Mondelez bl.a. kaffe (Gevalia), fødevarer (Philadelphia), kiks (Oreo og TUC) samt chokolade (Marabou og Toblerone).

“Vi ønskede at sikre os, at vi dækkede alle de behov, vi har i fem produktkategorier i fire lande, så derfor søgte vi forskellige typer bureauer lige fra nordiske digitale bureauer med strategiske kompetencer til mindre bureauer,” siger Pernilla Viktorsson fra Mondelez.

Alle fem bureauer er valgt, men kun dem, der har ønsket at udsende en meddelelse er kendt, og Mondelez vil ikke give yderligere informationer. Så lige nu er kun Creuna kendt ud over Very. I Creunas tilfælde kører samarbejdet ud af Stockholm.

Very skal stå for at implementere en ny digital brandstrategi på tværs af Norden for Stimorol og V6 samt lancere det nye brand Twist til yngre, medievante målgrupper.

Der er ikke som sådan tale om en oprustning på digital markedsføring, og valget af de fem bureauer anfægter ikke Mondelez’ øvrige bureausamarbejder, oplyser Pernilla Viktorsson.

“En af de store udfordringer i kategorien er at blive ved med at være et relevant brand for vores forbrugere. Jeg er overbevist om, at Very er valgt som samarbejdspartner, fordi vi har vist, at vi kan skabe denne relevans fremfor blot at beherske de forskellige platforme,” siger Verys adm. dir. Thomas Bjerg.

Bureauet har andre nordiske kunder som Burn Energy, Glacéau Vitaminwater og Somersby.