Renaults markedsføring skal styres fra Sverige

Peter Engholm
25@mail.dk

Efter en fem måneder lang bureaukonkurrence dropper det franske bilmærke Grey til fordel for TBWA. De danske udfordringer er store, men rattet på nordisk markedsføring sidder fortsat i Stockholm.

Renault Nordic har valgt TBWA som nyt, nordisk reklamebureau for bilmærkerne Renault og Dacia. Og pøj-pøj med det, for der er nok at tage fat på. I al fald på det danske marked.

Salget af nye personbiler i Danmark faldt 27 pct. fra 2008 til 2009, og den typiske melding fra bilimportørerne lyder, at salget kun bliver marginalt bedre i år.

Samtidig har Renault Danmark travlt, for da man for to år siden fik salget tilbage fra Volvo, var udmeldingen, at Renault skulle have en en markedsandel på 5 pct. i løbet af fem år. I efteråret 2009 var den på 2,1 pct., hvilket ifølge FDMs blad Motor blot var et par decimaler bedre end året før, og stadig under niveauet fra Volvo-tiden.

Og Dacia? Det bliver der ikke noget af i Danmark. Importøren har ikke kunnet få priserne tilstrækkeligt langt ned, og så ryger hele ideen med det rumænske discountmærke. Til gengæld kan man koncentrere indsatsen om Renault.

Dén indsats skal på markedsføringen styres fra Stockholm. Her får TBWA til opgave at lede og drive opgaver for hele det nordiske marked, men repræsentanter fra samtlige TBWA- bureauer i Norden kommer til at indgå i den totale arbejdsgruppe, såvel centralt som lokalt.

Den tre-årige samarbejdsaftale er kommet i stand efter en omfattende nordisk bureaukonkurrence, der omfattede en organisatorisk/administrativ del, en strategisk og en kreativ del. Alle nordiske bureauer har været involveret, og et flertal af præsentationerne har fundet sted i Stockholm, København og i Paris.

“Vi har haft en lang proces, som har strakt sig over fem måneder, og alle involverede bureauer har vist en høj kvalitet og et utroligt engagement under hele processen. TBWAs kreative formåen og strategiske kunnen blev afgørende til sidst,” siger Fredrik Thors, nordisk markedskommunikationschef for Renault Nordic.

Renault Nordics reklameopgaver blev tidligere varetaget af Grey i Stockholm. Dette samarbejde sluttede ved årsskiftet. Nordisk mediabureau vil fortsat være OMD i Stockholm.