Republica vandt miniudbud om at genoplive berømt Fakta-slogan

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Miniudbuddet var i konkurrence med Faktas andet bureau. Kædedirektøren undrer sig over, at sloganet i sin tid blev droppet.

Faktas kædedirektør, Niels Karstensen, lægger ikke skjul på, at han aldrig har forstået, hvorfor Fakta forlod sit berømte slogan “Det tager kun 5 minutter….”

Han har nu varetaget jobbet i knap fem måneder, men selvom det nu vender tilbage, så vil han ikke sige, at det som sådan er på vej tilbage.

“Vi arbejder i øjeblikket med fremtidens discount-butik og indtil vi har noget nyt på plads tager vi nogle af de gamle klassikere frem. Så det kommer tilbage for en periode, og så må vi se, hvordan det bliver modtaget,” siger Niels Karstensen og fortsætter:

“Men der er ingen tvivl om, at sloganet i høj grad lever hos forbrugerne, selvom vi ikke har brugt det i tre år.”

Fakta har de sidste par år arbejdet sammen med Manipulation, mens Republica har stået for tilbuds-aviserne.

Opgaven med at genskabe det gamle slogan blev lagt ud i et miniudbud mellem de to bureauer, og den vandt Republica. Men det betyder ikke, at der er ændringer i Faktas bureau set-up.

Det gamle slogan – med en ny tilføjelse “Men vi vil så gerne ha, du køber lidt mere” – vender tilbage i en stribe nye reklamefilm, der fra 1. januar vises på alle danske TV-kanaler med reklamer.

Den nye markedsføring vil også gøre det mere tydeligt, hvordan Fakta adskiller sig fra de andre discountkæder: At man kan opspare point på sit Coop-kort, at man som eneste kæde sælger den miljø og allergivenlige serie Minirisk, og at man i over 100 butikker kan hente sine pakker i de opstillede Pakkebokse.