Republica opruster med ny kreativ direktør

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

Peter Zimmermann skifter direktørpost, og en ny person får det overordnede kreative ansvar på bureauet. Afløseren er hentet udefra, og hun kommer med international erfaring.

Det overordnede ansvar for Republicas kreative output skifter plads, når den hidtidige kreative direktør, Peter Zimmermann, i stedet bliver Retail Impact Director på bureauet.

”Peter har som kreativ og strateg en bred og dyb indsigt muligheder og umuligheder i detailledet. Han har været den drivende kraft i vores arbejde for Irma og MAD Cooperativet, og han skal udvide og styrke vores kompetence og kreative leverance inden for bl.a. butikskoncepter og emballagedesign,” siger adm. direktør i Republica, Susanne Lund.

Og således bliver Clare McNally – pr. 7. september – ny kreativ direktør på Republica. Hun har allerede en fod indenfor, som ekstern coach på bureauets nye kreative hub, React By Republica.

Sydafrikanske McNally har en international karriere, bl.a. som tekstforfatter hos Bates i Cape Town, TBWA i Johannesburg og 180 i Amsterdam, hvilket har indbragt priser som Cannes Lions og D&AD.

Samtidig har hun de seneste par år været lektor på Kreativ Kommunikation, DMJX i København. Det har senest båret frugt, da 8 af ”hendes” studerende – i form af 4 teams – er blandt de 20 udvalgte mapper i den internationale konkurrence Cream Portfolio Competition, hvor en lange række af verdens førende kreative udvælger cremen af verdens nye talenter.

Nu er det ikke længere kun de unge, der skal nyde godt af hendes evner og inspiration, men hele Republica. Om dette siger adm. dir. Susanne Lund:

”Clare har et højt internationalt niveau og et fantastisk blik for, hvornår en idé vitterlig er en konceptuel stærk idé. Hun er skarp, kompromisløs og ambitiøs og har samtidig et enormt drive og et smittende humør. Vi er overbeviste om, at hun har det, der skal til for at føre Republica videre, og vi glæder os meget til at få hende ombord.”

Om valget af Republica siger Clare McNally:

”Træningen med 12 kreative teams dagligt hele ugen har givet mig en ”6-pack brain”, som er klar til udfordringen. Jeg ønsker at arbejde professionelt med reklame på højt niveau igen. Når valget faldt på Republica, skyldes det først og fremmest Susanne Lund. Hun er en ambitiøs leder, der tør tage beslutninger. Hun har den strategiske baggrund, hun har en vision, og hun angiver en retning.”

Med i Republicas kreative ledelse er Jens Heydenreich. Han er kreativ chef med ansvaret for – med bureauets egne ord – “at vi til stadighed opretholder det høje kreative niveau på alle vores daglige leverancer.”