Republica overtager den 30. september Konstellation. Det digitale løft var angiveligt den sidste brik, der skulle falde på plads i Republicas strategiplan for 2015.
Det har således været en begivenhedsrig måned hos Republica, der staffede up med en ny kreativ direktør i Clare McNally, og i Bredgade slog de unge talenter fra React by Republica officielt dørene op.
Susanne Lund, adm. direktør i Republica, kalder tilgangen af Konstellation for ”en styrkelse af tunge kræfter, både digitalt, kreativt og strategisk”.
”Konstellation er et kreativt stærkt, prisvindende digitalt bureau, som havde nået et niveau, hvor yderligere vækst ville kræve nye ressourcer inden for strategi og forretningsudvikling. Det har vi på Republica, hvor vi til gengæld manglede luft under vingerne med hensyn til de digitale kompetencer. Derfor komplementerer vi hinanden utrolig godt, ikke mindst fordi vi både fagligt og menneskeligt vil samme vej,” siger Susanne Lund.
Hun ser ikke opkøbet af Konstellation alene som en opgradering af den digitale afdeling.
”Konstellation bliver en løftestang for alle. Begrebet digital er en præmis. Ikke længere en isoleret kompetence. Derfor integreres Konstellation bredt i hele bureauet. Konstellations Thomas Pries bliver kreativ direktør sammen med Clare McNally, og Claus Leinøe – ligeledes fra Konstellation – bliver kontaktdirektør for hele Republica, så alle arbejder ud fra samme mind-set.”
Konstellations to øvrige partnere, CEO Nicolai Elmqvist og COO Rune Bromer, fortsætter ikke i det nye set-up, da de begge ønsker at gå nye veje. Hvad Nicolai Elmqvist skal nu, ved han ikke. Han skal snart i gang med at afsøge mulighederne og se, hvor de fører hen.
“Skal jeg igen kaste mig ud i et nyt tech startup, eller skal jeg tage til udlandet? Jeg kunne også smutte en tur over på kundesiden og gøre det samme, som jeg har gjort i Konstellation. Nemlig at skabe en fantastisk kultur og en afdeling, der har stærke innovative og kreative kræfter. Fremtiden må vise det, og jeg glæder mig enormt meget til at skabe de nye muligheder og ikke kun kigge efter dem, ” skriver Nicolai Elmqvist på LinkedIn.
I alt 11 fastfansatte samt 6 interns fra Konstellation kommer med over til Republica, som dermed runder 100 medarbejdere i Danmark (derudover er der 20 ansatte i bureauets Bangladesh-samarbejde).
Kreativ direktør Thomas Pries siger:
“Vi startede som nogle drengerøve, der bare gerne ville lave noget fedt, og det har som sådan ikke ændret sig siden. Vi har altid prøvet at skubbe til grænserne for, hvad markedsføring er. Nu tager vi hul på et nyt kapitel, og jeg glæder mig utrolig meget til, at Konstellation skal blande blod med Republica.
Han tilføjer:
”Republica skal være et kreativt bureau af den nye skole, hvor digital ikke er en afdeling, men en naturlig tilstedeværelse i hele organisationen. Vi skal, ligesom Konstellation er i dag, være blandt de mest vindende bureauer i Danmark, og så skal der hentes metal i udlandet.”
Thomas Pries suppleres af Claus Leinøe:
“Vi har igennem et stykke tid været på udkig efter en samarbejdspartner. Det skulle være én, som kunne sikre os et endnu stærkere fundament, så vi kunne tilbyde vores kunder de bedste og mest innovative løsninger. Med Republica har vi fundet den helt rigtige partner.”