Af Peter Engholm 25@mail.dk

”Det her display er så fedt, at de da bare må sætte det op” … hmm, nej. Virkeligheden er en anden, når bureauets egne selv står i butikken.

At være “detailhandlens foretrukne bureau” kan være en kæk konklusion og kræver som minimum indsigt i – og empati for – detailkædernes markedssituation, strategi, konkurrenter og ikke mindst butikker og vigtigste produkter.

Navnlig de sidstnævnte elementer kan være en øjenåbner for bureauet. Det viser de første erfaringer fra et to-dages praktikophold, som samtlige 60 Republica-medarbejdere skal på hos bureauets detailkunder.

Forløbet varer frem til februar næste år og skal give bureaufolk en indsigt i livet på butiksgulvet, der stikker dybere end blot et store check.

Anders Antonsen var den første medarbejder i praktik. To dage hos sin kunde Maxi Zoo i hhv. Hillerød og Tåstrup. Udover at føre sin interesse for kunden ud i livet – hos kunden – så fik grafikeren også konkret læring med hjem fra Maxi Zoo:

“Vi skal lave in store-materiale, der er nemt at håndtere. De ansatte har virkelig meget at se til. Så nytter det ikke noget, at vi sidder på bureauet og tænker dybe tanker og laver store løsninger, der tager for lang tid at sætte op. I Maxi Zoo er der få ansatte, der skal udfylde mange roller, og det meste af deres tid går med at fylde varer op,” siger Anders Antonsen.

Omtrent samme lære – her blev hentet i Fakta på Vigerslev Alle i Valby – fik Mette Vilsøe Lowth, strategisk planner. Hun tager hatten af for de unge ansatte, der virkelige knokler igennem:

“Når vi skal tænke taktisk kommunikation i butikken, så er der steder, hvor det bare ikke kan lade sig gøre – for der er hverken tid eller plads til det. Nogle display kan man ikke engang finde ud af at folde. Og så tænker jeg tilbage til brainstorm sessions og kreative processer, hvor vi sidder og siger “Argh – for fanden, det her display er så fedt, at de da bare må sætte det op!” Virkeligheden er en anden,” siger Mette Vilsøe Lowth.

Republicas butikspraktik er ikke en engangsforteelse: Ordningen er tænkt som to dage om året, hvert år.

Kommentarer

  1. Trade marketing 101 – godt med et reality check når elastikken mellem bureau og virkelighed bliver for lang.

  2. Magasin indførte det for alle i indkøb i foråret, og det burde være en del af enhver trade/reklame/promotion forretning at vide hvordan virkeligheden ser ud og ikke kun håbe på at dem på gulvet forstår deres “simple” opgave.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club