Republica styrkede indtjeningen i hårdt marked

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Priserne er under pres og det gør det svært at vækste. Og det stiller krav til effektiv drift.

Bruttoavancen faldt i Republica, og det er adm. dir. Kenneth Pedersen bestemt ikke tilfreds med.

“Men konkurrencen er hård, og der er pres på priserne. Det er den primære årsag, og det er desværre nok en præmis, vi deler med mange i branchen,” siger Kenneth Pedersen og gentager dermed, hvad også formanden for Kreativitet & Kommunikation, Mona Juul, har sagt: kunderne vil have mere for mindre.

Det stiller krav til effektiviteten i driften, og på den baggrund er Kenneth Pedersen faktisk ret tilfreds med regnskabet for 2012. Det er nemlig lykkedes for bureauet at løfte indtjeningen, selvom bruttoavancen faldt.

“Vi har evnet at trimme omkostningerne og blive mere effektive, og den stigende indtjening skal endda ses i lyset af, at vi også har investeret markant i årets løb i udvikling af kompetencer – både kreativt, strategisk og digitalt. Derfor mener jeg, at regnskabet er tilfredsstillende,” siger Kenneth Pedersen.

Bureauet fastholder et fokus på at være et taktisk og detailhandelsorienteret bureau, og Kenneth Pedersen fremhæver, at man har skrevet flere nye kunder på listen. Som f.eks. Danske Spil og ElSalg – og så er forretningsomfanget med Kvickly udvidet, idet kæden samarbejder med trend-bureauet Firstmovers og Republica håndterer al kreativ udvikling og eksekvering.

“Vores fokus og investeringer ser ud til at lykkes. Vi vokser på kunder og opgaver, men hvor meget effekt det kan give på bruttoavancen tør jeg ikke spå om,” siger Kenneth Pedersen.

Nøgletal for Republica

  • Bruttoavance 53,732 mio. kr. -7,8 pct.
  • Bruttoavancen pr. medarbejder 688.872 kr. -1,9 pct.
  • Lønandel 65,9 (67,5)
  • Resultat af primær drift +6,122 mio. kr. +15,7 pct.