Når folk stiller mig spørgsmålet: ”Hvad er din mest værdifulde ejendom”, forventer de ofte, at jeg nævner en dyr genstand. Men min mest værdifulde ejendom er også min mest værdsatte ejendom: Mit omdømme.
Sådan skriver Richard Branson, stifter af Virgin-koncernen og global superiværksætter, på bagsiden af Jyllands-Posten.
Og det er blevet endnu vigtigere at værne om sit brand, fordi verden bliver stadig mindre.
For de forbedrede kommunikationskanaler betyder, at enhver negativ historie på lokalplan kan blive til en verdensomspændende begivenhed ved hjælp af få klik på musen.
Et godt omdømme vil altid løbe i forvejen, mens et dårligt omdømme vil forfølge dig i lang tid, skriver Branson.
Virksomhedens omdømme opbygges online ved at ansætte dygtige folk, som man kan stole på og som kan fungere som virksomhedens ansigt udadtil. Et brand er trods alt kun så stærkt som folkene bag det, skriver ejeren og stifteren af Virgin-koncernen.
Men selvfølgelig kan det ikke undgås, at man begår fejl. Så er det til gengæld vigtigt at stå ved dem og derefter komme videre.
Som eksempel skriver Branson, at en amerikansk virksomhed, der har forbindelser til Virgin, havde hyret et reklamebureau, der gik for langt i en reklame for nylig. Derfor valgte Branson, at give en undskyldning på både Twitter og på hans personlige blog.
Det sidste råd fra Branson er at skabe en virksomhedskultur, hvor de ansatte trives. På den måde bliver de ambassadører for brandet og for omdømmet (Jyllands-Posten Erhverv&Økonomi, bagsiden).