Det er i sig selv et skulderklap at blive udnævnt til kreativ direktør i et landets største reklamebureauer, men jobskiftet får en særlig status, når man afløser Envisions stifter, Flemming Hald Nielsen – der oven i købet selv har peget på sin efterfølger.
Så det var næppe en svær beslutning for Jesper Mathiesen, 39 år, da han skulle overveje, om han ville forlade Scanad til fordel for Envision. Og det skete så d. 1. september.
Scanads adm. direktør og ejer, Robert Rasmussen, forstår udmærket skiftet – særligt når det indebærer at afløse Flemming Hald Nielsen.
“Jesper Mathiesen fik et tilbud, der bedst kan beskrives som once in a lifetime. Den slags kan man ikke takke nej til. Og nu står vi så foran at skulle finde hans afløser her på Scanad,” siger Robert Rasmussen.
Opslaget som kreativ direktør hos Scanad i Århus er netop taget ned, og man er i fuld gang med 1. runde med kandidaterne.
“Ansøgerfeltet har været stort, hvilket nok udtrykker en kombination af et interessant job og de trange tider. Det er en større proces, der nu er i gang, og vi tager os tiden. For det afgørende er ikke at finde en ny pr. 1/11, men at finde den rette person. Vedkommende må godt have partner-potentiale, men det er ikke et must,” siger Robert Rasmussen.
Jesper Mathiesen havde været syv år som ADer på Envision, da han for halvandet år siden skiftede til Scanad, for at blive kreativ direktør og medejer.
Børsen MedieMarked beskriver i dag 61-årige Hald Nielsens overgang fra kreativ direktør til udelukkende at bestride posten som bestyrelsesformand og hovedaktionær i Envision, som han skabte i 1988 – og som i dag tæller knap 130 medarbejdere.
Artiklen karakteriserer Flemming Hald Nielsen som en legende og omtaler “Envisions ånd”, der handler om at have højt til loftet og plads til initiativer – men som samtidig er tæt forbundet med Flemming Hald Nielsens person. Om ånden kan føres videre, lader artiklen forblive et åbent spørgsmål, men der er ifølge Jesper Mathiesen selv en forventning om, at han skal gøre tingene på en anden måde – bl.a. at se på kunderne med nye øjne.
Flemming Hald Nielsen satte generationsskiftet i gang i 2006, da han gjorde Mona Juul til adm. direktør.