Risikerer at miste 65-års langt samarbejde

Peter Engholm
25@mail.dk

De amerikanske marineinfanterister har det næststørste offentlige mediabudget i USA, og nu skal et 65 år gammelt bureau-samarbejde i udbud. Også andre militære budgetter i spil.

Marine Corps – marineinfanteriet – er det mindste værn under det amerikanske forsvarsministerium, men med det største budget. Mediaindkøbet i listepriser var sidste år næsten en kvart milliard kr., og det overgås blandt offentlige instanser i USA kun af postvæsenet.

På bureausiden må JWT siges at have ydet lang, tro tjeneste: Samarbejdet med Marine Corps og JWT har varet i 65 år, og nu skal forsvarsbudgettet forsvares.

”Som alt andet inden for marineinfanteriet er denne mulighed ikke noget, man får forærende, men noget man gør sig fortjent til,” hedder det i en pressemeddelelse fra JWT, der må siges at ramme en højstemt militær-tone.

Budgetter som disse, forklarer AdAge, er i udbud typisk hver fjerde år, men Marine Corps har strukket den i seks år – med udtalte offentlige besparelser som mulig grund.

Også flådens bureau skal kæmpe om sit budget. Det er Lowe Campbell Ewald, der har tjent sit land i ”kun” 13 år. Her var mediaindkøbet, målt i listepriser, sidste år kun en anelse mindre end marineinfanteristernes; 240 mio. kr.

Og mere inden for samme branche: Brandrepublic melder, at NATO har hyret M&C Saatchi til at bistå med kommunikationsråd. Kunden er nærmere bestemt NATOs Allied Rapid Reaction Corps, og opgaven omfatter bl.a. styrkens social media-strategi i forbindelse med eventuelle terrorangreb.