Ritzau vil lege Youtube

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Nyhedsbureauet vil nu også distribuere video-klip – som f.eks. reklamefilm.

Ritzaus Bureau er mest kendt som nyhedsbureau og dermed leverandør til de danske medier. Det har dog i de senere år været en turbulent tilværelse, hvor flere medier har talt om at udvikle alternative løsninger.

En af de alternative indtægts-kilder, som bureauet har kastet sig over, er distribution af presse-materiale ud fra tesen, at danske medier er en interessant kundekreds for mange virksomheder.

Bureauet udvider nu servicen ved at give mulighed for at distribuere video-klip. Det kan f.eks. være traditionelt pr-indhold som en udtalelse – blot filmet – men det kan også være f.eks. reklamefilm og herunder virale film.

“Vi blev inspireret til det hen over sommeren af en kommunikationsrådgiver, der havde svært ved at få noget video-materiale ud til medierne. Der er brug for et forum, hvor journalisterne kan finde den slags materiale, og det forum ligger efter vores opfattelse bedst der, hvor journalisterne i forvejen kommer”, siger Jesper Lyngbye fra Ritzau.

Netop i forbindelse med virale film kan en distribution til net-medier være vigtig. Mediabureauet OMD har i en artikel i sit blad OMD Review gennemgået en viral case, hvor netop visningen af en film på et netmedie skabte en meget betydelig del af trafikken.

Peter Loell fra OMD siger, at hvis Ritzaus initiativ skal være interessant i forhold til virale film og distribution af reklamefilm i det hele taget, så skal der tilføres en eller anden værdiforøgelse i forhold til de muligheder, der ligger i dag.

“Det kan f.eks. være etablering af en navigation, hvor film kan blive linket sammen med relevante historier. Men det kan måske støde på nogle journalistiske principper. En anden mulighed er, at de i højere grad gør filmene offentlige tilgængelige og aktivt hjælper med en seeding til medier”, siger Peter Loell.