Robert/Boisen skærper SoMe-kniven

Zandra Damsgaard
zandra@bureaubiz.dk

2017 levede ikke helt op til forventningerne for Robert/Boisen & Likeminded, men Kim Boisen spår om et positivt 2018 med sociale medier i fokus. Gobsmack trak både ned og op i det samlede regnskab.

Det forgangne år blev et godkendt om end ikke prangende et af slagsen for Robert/Boisen & Likeminded.

Kim Boisen og Michael Roberts efterhånden 20 år gamle reklamebureau øgede i 2017 omsætningen med små 1,3 mio. kr. svarende til 1,3 pct. Bruttofortjenesten lå tilsvarende lidt højere end i 2016 og endte på små 20,7 mio. kr.

Bundlinjen kunne dog ikke følge trop, og Robert/Boisen måtte se årets resultat skrumpe fra små fem millioner i 2016 til 3,6 mio. kr. i 2017.

”Vi skiller os ud”
Det harmonerer ikke med de forventninger, som bureauledelsen fremlagde i forbindelse med årsregnskabet for 2016. Her spåede man om vækst i både top og bund, og målet må altså siges kun at være delvist nået.

Ikke desto mindre er stifter og adm. direktør Kim Boisen godt tilfreds:

”Jeg synes, det ser fornuftigt ud. Vi har haft en lille vækst i Robert/Boisen og er inde i en god gænge, hvor vi oplever at skille os positivt ud for annoncørerne på både effektivitet og kreativitet. Vi går lidt tilbage, fordi vi har brugt en del ressourcer på at investere i nye kunder og i at opbygge nye kompetencer,” siger Kim Boisen til Bureaubiz.

Skærpet SoMe-indsats
Robert/Boisen & Likeminded har blandt andet oprustet i forhold til sociale medier og er gået mere ind i eksempelvis medierådgivning for med direktørens ord i højere grad at kunne være en totalpartner for kunderne.

”Vi er i dag primær medierådgiver på SoMe-området for cirka 60 pct. af vores kunder, og det er en indsats, vi vil fortsætte over det kommende år og som ser ud til at lønne sig. Vi kan mærke, at kunderne generelt efterspørger mere effekt af deres budgetter, og det kan vi tilbyde dem ved at være mere hands-on på eksekveringen,” fortæller Kim Boisen.

Bureauet arbejder ud fra en social first-tankegang, som ifølge Kim Boisen har vundet indpas hos kunderne:

”Vi kan i højere grad slutte ringen med både strategisparring, udvikling af brandplatforme og hjælp med at eksekvere, så kunderne når langt på literen i forhold til deres marketingbudgetter.”

Gobsmack trak ned – og op
Det betyder også, tilføjer han, at Robert/Boisen ”er et godt sted” i forhold til at kunne se fremad.

”Det er lykkedes meget godt både at holde fast i det meste af kundestaben og tiltrække nye projekter, og omsætningen kommer også til at vokse i 2018. Det skulle bundlinjen også gerne, men det kommer an på vores investeringer.”

Datterselskabet Gobsmack Productions fik barberet to tredjedele af sit overskud i et skidt 2017, og salget af ejerandele i produktionsselskabet har derfor påvirket det samlede resultat positivt, så bruttofortjenesten for hele koncernen kom til at udgøre 24,1 mio. kr.

Nøgletal for Robert/Boisen & Likeminded 2017 (i parentes 2016 og 2015)
Nettoomsætning: 47,016 mio. kr. (46,406) (25,635)
Bruttofortjeneste: 20,656 mio. kr. (20,209) (13,604)
Driftsresultat: 3,755 mio. kr. (3,916) (583.000 kr.)
Årets resultat: 3,593 mio. kr. (4,963) (899.694 kr.)
Gns. antal ansatte: 17 (16) (13)

Nøgletal for Gobsmack Productions 2017 (i parentes 2016)
Nettoomsætning: 21,22 mio. kr. (22,152)
Bruttofortjeneste: 3,444 mio. kr. (5,518)
Driftsresultat: 919.420 kr. (2,771 mio. kr.)
Årets resultat: 686.721 kr. (2,041 mio. kr.)
Gns. antal ansatte: 3 (3)