Af Emil Nørlund emil@bureaubiz.dk
Højt humør hos Kræftens Bekæmpelse & Trygfonden, der sammen med Robert Boisen & Like-Minded vandt aftenens Grand Prix til AEA.

10 kampagner vandt priser til Advertising Effectiveness Award. Særpriser faldt til TrygFonden og Jan Duckert. Se alle vinderne her.

Torsdag aften blev branchens mest effektive arbejder fejret og hædret på Børsen i København til Advertising Effectiveness Awards (AEA).

Det var 16. gang award-showet blev afholdt, og 250 feststemte sjæle havde iklædt sig deres sådan ca. næst-stiveste puds og var mødt op i Europas angiveligt ældste børslokaler til årets sidste awardshow – reklamerosinen i pølseenden.

Allerede fra arrangementets start meldte direktør for Kreativitet og Kommunikation, Tine Aurvig Huggenberger, ud, at af de 20 nominerede kampagner ville 10 forlade de forgyldte lokaler med en nypudset vinderpris.

Denne taknemmelige nominerede-til-vinder-ratio gør umiddelbart AEA til det awardshow i den danske branche, hvor man som nomineret står med de største chancer for ikke at gå tomhændet hjem.

Måske var dette grunden til, at de fremmødte virkede en my mere anspændte end til årets foregående awards. Det kunne dog også skyldes snigende julestress her dagen før 1. december, eller også det faktum, at AEA-statuetter nok er de priser, der for tiden – overordnet set – vægter tungest i branchen. Ikke mindst på annoncørsiden.

Aftenen vært var livsstilsekspert Anne Glad og hun præsenterede gladelig aftenens første pris, som var en af aftenens fineste, nemlig Årets Markedsfører.

Det er en pris, som uddeles til den virksomhed og marketingsdirektør, der investerer og prioriterer ekstraordinært i kommerciel kommunikation.

I år var modtageren TrygFonden, der var annoncør bag hele 20 procent af nomineringerne til dette års AEA.


Direktør Gurli Martinussen og underdirektør Trine Heidemann kvitterede for æren som Årets Markedsfører. Bureaubiz bringer på mandag en klumme baseret på indsigter i Trygfondens succesfulde cases. 

Til stående bifald gik en rørt direktør Gurli Martinussen og underdirektør Trine Heidemann på scenen for at modtage prisen.

Fra bestyrelsesformand for Kreativitet & Kommunikation, Jens Peter Jensen, faldt der flotte ord som begrundelse for valget af TrygFonden som Årets Markedsfører.

Fra scenen sagde Jens Peter Jensen blandt andet, at ’TrygFonden vinder prisen som Årets Markedsfører, fordi de formår at gå igennem al reklamestøjen og ramme deres målgrupper lige i hjertekuglen, med koncepter der elskes og huskes.”

Efter aftenens første egentlige effektivitetspris, der gik til Robert/Boisen & Like-Minded for deres Spies-trilogi, var det allerede tid til aftenens anden særspris – en ærespris – som gik til den branche-legendariske Jan Duckert fra Wibroe, Duckert og Partners. Se talen til Jan Duckert her.


Jan Duckert skulle lige finde en grimasse der kunne passe, da han blev hyldet med æresprisen til AEA.

Efter en spisepause på tre fortrinlige retter, fortsatte awarden b.la. med priser til, sjovt nok, ovenståendes Jan Duckerts bureau, Wibroe, Duckert og Partners, for deres case En for alle – alle for en, som Tuborg var annoncøren bag.

Et par bureauer skilte sig i løbet af aftenen ud med at signere sig for mere end en award. Envision vandt en effektivitetspris for kampagnen We Will Raise Again for Hummel. En pris som fulgte op på den pris selvsamme bureau tidligere på aftenen havde landet for deres re-branding af Silvan. Det var for kampagnen Gør det selv mesterskaberne, som MEC også var bureau på.

Også &Co. fik to effektivitetspriser under vesten. Dels for gode gamle DNA-Journey for Momondo, men også kampagnen Nederen Forældre 3 for Rådet For Sikker Trafik & TrygFonden gav bonus på prisfonden. Sidstnævnte med Orchestra som mediebureau.


AEA Jury-formand Jan Vendelboe begrunder valget af årets Grand Prix, Spritstiv Speeddate.

AEA-aftenens absolut sidste punkt var aftenens højdepunkt – nemlig årets Grand Prix. Den ære tilfaldt antipromille-kampagnen Spritstiv Speeddate, som Robert/Boisen & Like-Minded er bureauet bag – og hvor Kræftens Bekæmpelse & Trygfonden er fælles annoncør.

Da den prisoverlevering var også var i hus, blev Børsens bordskik ophævet og både prisvindere og tomhændede kunne muntre sig i fællesskab i de gamle lokaler, hvor der heldigvis var højt til loftet.

Årets vindere AEA:

Grand Prix
Case: Spritstiv Speeddate
Annoncør: Kræftens Bekæmpelse & Trygfonden
Bureau: Robert/Boisen & Like-Minded
Mediebureau: PHD

Vindere
Case: Individual Expressionism – Leveraging art and fashion to drive growth
Annoncør: Bolia
Bureau: UncleGrey

Case: We Will Raise Again
Annoncør: Hummel
Bureau: Envision

Case: Do it forever – En effektiv trilogi med en happy ending
Annoncør: Spies
Bureau: Robert/Boisen & Like-Minded
Mediabureau: Vizeum

Case: Nederen Forældre 3
Annoncør: Rådet For Sikker Trafik & TrygFonden
Bureau:&Co.
Mediabureau: Orchestra

Case: Lige Over Grænsen – et underholdningsbrand er født
Annoncør: Fleggaard
Bureau: UncleGrey

Case: Eksperimentet der gik galt med vilje
Annoncør: Interflora
Bureau: Brandhouse
Mediabureau: MediaCom

Case: The DNA Journey
Annoncør: Momondo
Bureau: &Co.

Case: Gør det selv mesterskaberne – re-branding af Silvan med sociale medier som omdrejningspunkt
Annoncør: Silvan
Bureau: Envision
Mediabureau: MEC

Case: En for alle – alle for en
Annoncør: Tuborg
Bureau:Wibroe, Duckert & Partners

Særpriser:

Årets markedsfører: TrygFonden

Kreativitet & Kommunikations Ærespris: Jan Duckert

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club