Rockwool fjerner sin centrale markedsføring

Peter Engholm
25@mail.dk

Organisationen er blevet et led fladere, og markedsføringen er gjort decentral. Det har bl.a. betydet et farvel til marketingdirektør Kim Bach.

Når nybyggeriet sætter bundrekord, så rammer det helt naturligt en koncern som Rockwool Scandinavia hårdt – også når det gælder marketing.

Under finanskrisen har isoleringskoncernen i flere omgange måttet reducere bemandingen på denne funktion, der på et tidspunkt talte over 40 medarbejdere. Og nu har en organisationsændring så fjernet et helt lag i marketing.

Samtidig er marketingfunktionen gjort decentral, således at kun strategi og – som noget nyt – forretningsudviklking er samlet på centralt hold. HR-direktør i Rockwool Scandinavia, Per Holck-Petersen, forklarer om ændringen:

“Marketing er delt op, så den nu er ude lokalt og støtte salget, mens den på centralt hold er mere strategisk og forretningsudviklende. Når langsigtet og kortsigtet sidder sammen, vil det kortsigtede vinde hele tiden, fordi der er fokus på det driftsmæssige. Vi har slanket bemandingen lidt og ændret organisationen for stadig at blive ved med at udvikle. Når tingene vender, så er vi forberedt.”

Netop decentraliseringen har gjort, at der ikke længere er en stor marketingafdeling, som skal ledes. Derfor er Kim Bach ikke længere marketingdirektør. Han kom til Rockwool Scandinavia i sommeren 2008 fra Dong Energy, hvor han var koncernmarketingchef. Han begrundede bl.a. skiftet til Rockwool med, at koncernen er etableret på nordisk plan – noget, som den ikke er længere, når det gælder centralt styret markedsføring.

“Det er helt banalt: Jeg er på udkig efter et nyt job. Jeg har heldigvis altid haft den glæde at kunne tage læring med fra mine job, også i Rockwool. Her tænker jeg bl.a. på den vellykkede kampagne for Stop global warming, som vi lancerede op til Cop15,” siger Kim Bach.

Marketing har været hans speciale i mange år, men hans sigte vil fremover være bredere og også omfatte salg.