Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

I 1998 skulle Ronnie Job bruge en server og gik ind på Dell’s hjemmeside. Det førte til de sidste 10 års mest fantastiske bureauhistorie i Danmark. Mød manden bag.

“De må have brug for hjælp”.

Således tænkte Ronnie Job (40), da han for 10 år siden lige havde startet AdPeople, og gik ind på Dell’s hjemmeside, fordi han havde brug for en server.

Det lykkedes nemlig at få Dell på kundelisten og siden udvikle samarbejdet til det største budget, der håndteres på dansk grund. Den præstation har nu ført til, at aktiemajoriteten i AdPeople er blevet solgt til verdens næststørste bureaugruppe, WPP Group, og udover selve handelsprisen har AdPeople i de sidste fem år genereret et resultat af primær drift på tilsammen næsten 100 mio. kr.

Så den strøtanke har vist sig at være et tre-cifret millionbeløb værd, en fornem karriere i den danske reklamebranche – og nu formentlig en toppost i et nyt internationalt bureau.

WPP er i gang med at etablere et helt nyt internationalt bureau under navnet Enfatico til servicering af Dell’s globale budget, og når WPP’s øverste chef, Sir Martin Sorrell, har været nødt til at købe AdPeople i denne sammenhæng, så hænger det sammen med, at Ronnie Job og hans folk har været så innovative, at de har udviklet en række IT-værktøjer og kompetencer til styring af markedsføring globalt, som er unikke og så effektive, at de ikke bare sparer penge men også tid i processen.

Personligt betyder det, at han nu bliver del af et globalt bureaus øverste ledelse – rollen er endnu ikke endeligt fastlagt – men umiddelbart ligner det en arbejdsplads, der som minimum veksler mellem London og København.

Betyder det så, at han kommer til at rejse meget mere?

“Nu må vi se. Jeg har en familie, jeg holder rigtig meget af, og derfor skal jeg finde en måde at tackle det på – jeg er f.eks. rigtig god til at tale i telefon”, siger Ronnie Job.

Hans familie er kone og to døtre på 4 og 7.

Ronnie Job er uddannet cand. merc. dat. og startede sin karriere som IT-mand hos Ogilvy. Her mødte han den første af dem, han betragter som sine primære læremestre: Nelly Andersen, der i dag via et topjob i Ogilvy er den højest placerede dansker i den internationale bureauverden.

Siden kom han til Oracle i San Francisco, hvor han var assistent for en af cheferne, før han vendte tilbage til Danmark og stiftede AdPeople sammen med sin kone Eli og med Jan Duckert og BBDO i ejerkredsen.

“Reelt skrev jeg den gang visionen for PeopleGroup, men aftalen var, at jeg skulle prøve den af først”, fortæller Ronnie Job.

Visionen er den, der handler om, at mennesker er den vigtigste ressource, og at man skal ansætte dem for det, de kan, frem for at skulle betjene en kunde.

Visionen blev som bekendt til Danmarks suverænt største bureau – og så mødte han i øvrigt her den anden vigtige læremester i sit liv.

“Det har været 10 fantastiske år, og i Jan Duckert har jeg haft den bedste læremester, jeg kan få. Jeg tror, vi har talt sammen mindst 5-10 gange hver dag”, siger Ronnie Job og tilføjer, at han herudover har lært meget af sine kunder.

“Dell er en hård kunde, men de har rent faktisk presset mig til at udvikle mange af de værktøjer, vi har i dag. F.eks. kom jeg tidligt til at sidde alene med ansvar for at koordinere en lang række forskellige opgaver, hvor jeg tænkte, at jeg var nødt til at finde nogle systemer til at hjælpe mig, hvis jeg skulle kunne klare opgaven”, fortæller Ronnie Job.

Den attitude afspejler en grundlæggende tro på sit instinkt i beslutninger. Og det har altså været godt nok til at skabe flere værdier end de fleste og i det seneste års tid bringe ham rundt til møder på reklamebranchens aller mest bonede gulve.

Alligevel er han stadig mere end noget andet benovet over, at han og hans folk har kunnet skabe noget, som de skal til at uddanne Madison Ave i.

Den benovelse er dog ubegrundet, hvis man spørger Jan Duckert.

“Det vi har mødt på vores rejse i den internationale bureauverden det sidste års tid får os ikke til at ligge søvnløse om natten, så det kan meget let betyde, at Ronnie bliver suget mere og mere ind i den internationale verden – og dermed væk fra os her i København”, siger Jan Duckert.

Ronnie Job erkender, at store internationale bureau-netværk kan være besværlige at arbejde i og ikke har et godt ry.

“Jeg vil karakterisere WPP som både nem og besværlig. “What you see, is what you get”. Nem hvis du leverer varen og besværlig, hvis du ikke gør. Vi satser på at levere varen”, siger Ronnie Job.

 

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club