Royal Unibrew: Nej, vi er ikke en troløs kunde

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

To bureauskift inden for kort tid – det sidste endda på den ellers succesrige Faxe Kondi case. Men succesen var faktisk en del af årsagen.

Faxe Kondi har i de senere år givet Carlsberg bøllebank, når det gælder markedsandele, så den store konkurrent ikke har evnet at få rigtig fodfæste.

Royal Unibrew har heller ikke forsømt at prale med de fine ting, som DDB som lead-bureau har været med til at skabe i markedsføringen.

Derfor er det opsigtsvækkende, at bryggeriet har besluttet at flytte budgettet fra DDB til aarhusianske Openminded.

Skiftet kommer kort tid efter, at Royal Unibrew flyttede Egekilde-budgettet fra Hjaltelin Stahl til BBDO. Så er Royal Unibrew en troløs kunde?

Nej, lyder det klart fra marketingdirektør Michael Schiedel.

“Jeg forstår, at spørgsmålet kommer, men hyppige bureauskift er bestemt ikke noget, jeg hylder. Jeg tror meget på, at “people likes to do business with people they like”, og vi har rigtig gode relationer til DDB. Men vi er i et marked, der er meget dynamisk og hvor kravene til at levere hele tiden stiger, og derfor må vi træffe de beslutninger, som vi tror er de rigtige,” siger Michael Schiedel.

Det ironiske er, at succesen faktisk er en del af baggrunden for bureauskiftet. Ud over arbejdet på Faxe Kondi, så lancerede man sidste år Faxe Kondi Booster, der gik ind på markedet for energidrikke i konkurrence med f.eks. Cult, Burn og Red Bull – et marked, der er vokset fra at være et niche-område til nu at udgøre 10-15 pct. af sodavandsmarkedet.

“Faxe Kondi Booster har overrasket os. Det er blevet en dundrende succes, og har udfordret os i måden at tænke hele mærket på. Det er en anden målgruppe og en anden måde at tænke energidrik på, og der kommer til at ske en masse på markedet. Vi kommer f.eks. i næste uge med en ny blå Booster,” siger Michael Schiedel og fortsætter:

“Faxe Kondi er egentlig født som en sports- og energi-drik, men det har ikke præget markedsføringen så meget i de senere år. Med Booster søger vi tilbage til DNA’et og Booster kommer til at fylde mere i markedsføringen.Vi kunne have valgt at holde Faxe Kondi hos DDB og lægge Booster hos Openminded, men vi synes fællesmængden var for stor til at det gav mening.”

Michael Schiedel understreger, at bryggeriet ikke aktivt har sendt mærket i konkurrence.

“Openminded kom med i kraft af en uopfordret henvendelse, så den slags kan altså føre til noget for bureauerne. DDB havde selvfølgelig også buddet, men Openminded havde virkelig lagt meget i det, så de fremstod overbevisende,” siger Michael Schiedel og understreger, at når det gælder Royal, så kan bureauer godt spare sig uopfordrede henvendelser.

“Her er vi på en fantastisk rejse med DDB, så det samarbejde står fast.”