Et utraditionelt bureauvalg skal revitalisere Tak Rock

Peter Engholm,
journalist

Der er ikke meget at takke for, når rocken er stille. Derfor relancerer Royal Unibrew sin Tak Rock med en hyldest til ”De aflyste navne”. Et ungt, men erfarent bureau er valgt.

Royal Unibrew lancerede sin første Tak Rock-kampagne i 2010, og den gennemføres nu for 10. gang – men på en helt ny måde. Og med et umiddelbart usædvanligt bureauskift.

Det giver god mening at relancere, for ”Tak Rock” klinger mærkeligt oven på et corona-år – tak for nedlukning, neddrosling og aflysning?

Royal Unibrew og Royal Beer relancerer Tak Rock-kampagnen via landsdækkende kanaler under titlen De aflyste navne. Det er et rygstød til et udvalg af de kunstnere, der mistede mest, da pandemien trak tæppet væk under de musikalske drømme. 15 bands og artister er udvalgt ud fra deres historie, musik og repræsentation i miljøet.

”Vi risikerer ikke at få fremtidens store bands, hvis vi ikke forsøger at hjælpe dem, der er på vej. Det er vores håb, at vi med dette initiativ kan hjælpe 15 danske bands tilbage på den rejse, de havde planlagt. Til glæde for dem selv – men naturligvis også for spillestederne og for alle os musikelskere,” siger Christian Lund-Martorell, der er senior brand manager hos Royal Unibrew.

Nyt bureau
DDB var i sin tid med til at skabe Tak Rock, senest har Kindly været involveret, men den nye tilgang til Tak Rock sker i samarbejde med et nyt bureau: Soundvenue Creative, der udspringer af et kulturmedie.

Bureauet er relativt ungt – fra 2018 – skabt ud fra den indsigt om unge og kultur, som mediet Soundvenue har opbygget gennem næsten 20 år.

“Soundvenue Creative har en naturlig finger på pulsen og forstår musikbranchens udfordringer. De kender til rockens vækstlag, og det er vores hovedfokus nu. Antallet af store etablerede rockbands, som vi endnu ikke har samarbejdet med, var efterhånden skrumpet ind,” siger Christian Lund-Martorell, der er senior brand manager for Royal Beer.  

Soundvenue Creative er valgt til at revitalisere Tak Rock – og ikke kun som kampagne, for rocken er adskillige gange blevet erklæret død de senere år. Og den taber terræn til især hiphop.

Anders Rune Hansen, der er senior client director hos Soundvenue Creative, siger:

”Tiden er inde til at gentænke og revitalisere begrebet rock som helhed. Rock er mere, end du tror. Rocken er stagneret som en entydig genre, men rock anno 2021 er så meget mere end bare en genre. Det er værdier, vitalitet og livsstil, som går på tværs af køn, alder og segmenter. Tak Rock baner vej for nytænkende fortællinger omkring rockmusikken.”

De 15 bands i Tak Rock 2.0 bliver eksponeret på bl.a. outdoor, TV, radio, biografer, digitale kanaler og mediepartnerskaber – samt på flere end 12 mio. øldåser.