Af Peter Engholm 25@mail.dk

Bryggeriet samler det kommercielle ansvar hos én person – og det bliver ikke Peter Soltoft, som stopper efter to år i Royal Unibrews ledelse.

“Vi vil nu holde investeringerne på et minimum af, hvad der er forsvarligt til at drive forretningen,” sagde Royal Unibrews topchef Henrik Brandt ifølge Børsen.dk, da bryggeriet i sidste uge afleverede et 2008-regnskab, der viste et underskud på 483 mio. kr. og en gældspost, der i årets løb var mere end tre-doblet – til 2,2 mia. kr.

Det klinger af begrænsede udfoldelsesmuligheder for bl.a. marketing – og det var da også begrænsninger, om end på de indre linjer, der i fredags fik Royal Unibrews marketingdirektør, Peter Soltoft, til at sige farvel og tak.

“Royal Unibrew samler det kommercielle ansvar hos én person, hvor det før var delt imellem marketing og de to salgsstrenge, retail – ved salgsdirektør Michael Nørgaard Jensen – og horeca. Det er helt rigtigt at samle det kommercielle ansvar for at få størst mulig integration af salg og marketing strategien – og aktualiseret af krisen og jagten på synergier,” siger Peter Soltoft og uddyber:

“Jeg har, fra jeg tiltrådte i Royal Unibrew, haft ambitionen om at overtage denne position, idet jeg kom fra en stilling som salgsdirektør hos ISS, samt min mangeårige bryggeribaggrund fra Carlsberg/Tuborg. Da det så alligevel ikke blev mig, der skulle med det øverste kommercielle ansvar, så måtte det enten være et begrænset marketingjob her eller et helt andet job,” siger Peter Soltoft.

Reelt var førstnævnte, begrænsede stilling ikke en mulighed for Peter Soltoft, der således nåede at være marketingdirektør i Royal Unibrew i knap to år.

“Det lå ikke i mine kort at træde et skridt ned og ikke længere være en del af den øverste ledelse, som det hidtil har været tilfældet. Frem for at forlade Royal Unibrew senerehen sur og tvær, så foretrækker jeg at stoppe nu – med rank ryg og oprejst pande,” siger Peter Soltoft.

Hans farvel til bryggeriet er endnu så nyt, at han ikke har konkrete planer på hånden.

“Et ønske-scenerio er at komme til en mindre virksomhed som enten adm. direktør eller divisionsdirektør. Det er her, at min salgs- og marketingviden kombineret med en min forretningsmæssige forståelse bedst kan udnyttes. Men som tiderne er nu, skal jeg måske nok kigge lidt bredere,” siger Peter Soltoft.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club