Så skete det: WPP overtager TNS Gallup

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

WPP er på vej til at blive verdens største reklamebureaugruppe efter, at 80 pct. af TNS Gallups aktionærer har sagt ja til at sælge.

I foråret meddelte TNS Gallup og GfK, at de havde tænkt sig at fusionere. Men de havde gjort regning uden Sir Martin Sorrell, der er topchef for WPP Group, verdens næststørste reklamebuureau-gruppe.

Han fremsatte et bud på aktierne i TNS Gallup, som GfK ikke kunne matche. Gallups ledelse strittede imod, og længe så det ud til, at aktionærerne lyttede. Men inden for de sidste 14 dage er stemningen tippet, og nu har WPP erklæret sig som sejrherre i spillet om Gallup.

I mandags bøjede analysefirmaets ledelse sig og anbefalede WPP’s tilbud, og nu har over 80 pct. taget imod det. WPP havde sat en grænse ved 75 pct., og derfor har man nu meddelt at buddet på at købe aktierne er betingelses-løst.

Ifølge B randrepublic er WPP med denne handel på vej til at overhale Omnicom som verdens største bureau-gruppe.

“Vi er meget glade for at være et skridt nærmere at kunne bydevelkommen til et sådant fint selskab med stærke medarbejdere, kunder og brands, der vil styrke vores tilbud til kunderne”, siger Sir Martin Sorrell til Brandrepublic.

EU-kommissionen har dog været bekymret omkring konkurrencen på markedet for tv-målinger, og derfor skal WPP sælge nogle ting fra for at få godkendt fusionen.

De fleste af TNS Gallups aktionærer har taget imod tilbuddet om at sælge mod dels kontanter og dels WPP-aktier.