Sådan ser de unge kreatives gennembrud ud

Peter Engholm
25@mail.dk

Det er ikke engang et år siden, at det første hold kom ud fra Kreativ Kommunikation. Men alene i dette forår har de studerende for alvor slået igennem internationalt – se listen her.

Sidste sommer slog unge danskere deres talent fast ved Young Lions i Cannes – Nicolas Thomsen og Christian Hansen vandt bronze i print, og Peter Ammentorp og Nicolai Villads vandt guld i både Young Media Lions og Future Lions. Sidstnævnte team var fra Kreativ Kommunikation på DMJX, Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, og er nu på en slags verdensturné i Ogilvy-netværket.

Og netop Kreativ Kommunikation har i dette forår slået fast, at sidste sommers præstationer ikke var et forbigående fænomen.

“Inden for de seneste par uger har vi med Gulltaggen, D&AD og Bee Awards slået fast, at vi også internationalt kan gøre os gældende. Vi har haft et internationalt fokus på Kreativ Kommunikation siden begyndelsen i 2007 – og holdet fra dengang kom ud i sommer. Der er globalt set ikke mange skoler, der underviser i vores mix af konceptuel tænkning, håndværket og bredden af medier,” siger Dorte Nielsen, lektor og uddannelsesleder for Kreativ Kommunikation.

Det internationale snit understreges af, at Kreativ Kommunikation nu har en udvekslingsaftale med Bucks i London – en aftale, der både omfatter studerende og undervisere. Samtidig optages der studerende fra f.eks. Australien, og studerende, der skal i praktik til sommer, tager bl.a. til Sverige, USA og London.

“Som formand for Creative Creative var jeg med til at tale om at højne niveauet i dansk kreativitet. Nu viser de unge vejen for de voksne ved at gøre sig internationalt gældende,” siger Dorte Nielsen.

I 2011 er studerende fra Kreativ Kommunikation blevet nomineret/prisbelønnet i følgende konkurrencer:

  • Bee awards, San Francisco, nominering (vinderen offentliggøres d. 3. maj)

    Titel: Hello Stranger

    Team: Malene Lyngbæk Olsen og Line Lorentzen (Kreativ Kommunikation)

    DMJX: Kreativ Kommunikation
  • D&AD, nominering (vinderen offentliggøres d. 16. juni).

    Titel: Hello Stranger

    Team: Malene Lyngbæk Olsen og Line Lorentzen (Kreativ Kommunikation)

    DMJX: Kreativ Kommunikation
  • The Gultaggen digital – best nordic student work, vinder

    Titel: AXE up your game

    Team: Kaspar Monberg, Mark Rif Torbensen & René Kammergaard (Kreativ Kommunikation)

    DMJX: Kreativ Kommunikation
  • DIA future vinder

    Titel: Shake’n donate

    Team: Rikke Boas & Maja Kargaard (Kreativ Kommunikation)

    DMJX: Kreativ Kommunikation

    Andre studerende, der var nominerede ved DIA future fra Kreativ Kommunikation:

    Lise Skovsted Larsen, Line Lorentzen, Malene Lyngbæk Olsen, Mai Mi Dahmlos, Jonas Quist Nielsen.
  • Art Star, vinder

    Titel: Colorful and multicultural country

    Team: Inga Greve Klemensen

    DMJX: Kreativ Kommunikation
  • YCCA print, vinder

    Titel: Kongefamilien

    Team: Rie Sloth Rasmussen (Kreativ Kommunikation) og Line Johnson (Kreativ Basis)

    DMJX: Kreativ Kommunikation og Kreativ Basis
  • YCCA digital, vinder

    Titel: Forelsket

    Kaspar Monberg (Kreativ Kommunikation) og Jakob Vorre (Triple-Lbi)

    DMJX: Kreativ Kommunikation og Triple-Lbi

    Andre studerende fra Kreativ Kommunikation, der blev nominerede i YCCA:

    Julius Juul, Mathias Wehlitz, Anders Winther Hansen, Joachim Juel Ulrich

    Frederik Stensballe Halby, Rasmus Frimand Jensen, Thomas Birk Christoffersen

Læs mere på Kreativ Kommunikations blog: http://kreativ-kommunikation.dk/