Af FiG

Skal man lade sig styre af lønnen, så skal sælgere og marketingfolk lade sig ansætte i medicinal-industrien frem for detailhandlen. Forskellen er betydelig.

Der er 21.000 kr. i forskel på gennemsnitslønnen for sælgere og marketingfolk i henholdsvis medicinalindustrien og detailhandlen.

Det fremgår af en ny statistik fra Business Danmark. Den viser samtidig, at efter to magre år er bøtten igen vendt og lønnen stiger i salget.

I 2010 tjente marketingkonsulenter 39.800 kr. og salgskonsulenter 38.100 kr. om måneden, mens marketingchefer tjente 49.700 kr. og salgschefer 51.500 kr. inklusive pension.

Hertil kommer eventuel firmabil og frynsegoder. Det dækker over en lønstigning på 2,8 pct. og en reallønsfremgang på en halv procent. Selv om små tre pct. historisk ikke lyder af meget, var lønstigningen i 2010 dobbelt så høj som i 2008 og 2009, ifølge Business Danmarks nye lønstatistik.

“I kriseårene 2008-2009 fik salg og marketing økonomiske tæv med reallønsfald til følge. De forhandler løn hvert år og mærker derfor straks konjunkturudsving. Nu kan de igen glæde sig over en reallønsfremgang, mens overenskomstansatte i 2011 og 2012 rammes af tømmermændene efter lønfesten i kriseårene,” siger Jens Neustrup Simonsen, landsformand i Business Danmark.

I 2009 fik især de provisionslønnede sælgere et gevaldigt løndyk på 6-15 pct., men en stigning i grundlønnen. Business Danmark ser nu tegn på, at provisionen har nået bunden.

“2009 var et annus horribilis. Men i 2010 er provisionen steget knap en procent. Intet tyder dog på, der venter et provisionseventyr lige om hjørnet. Derfor er det fortsat en stigende grundløn, som skal trække læsset,” siger Jens Neustrup Simonsen.

Omsat til kolde kontanter tjente et gennemsnitsmedlem af Business Danmark 43.300 kr. om måneden i 2010. Det favner en stor lønspredning i diverse brancher – fra godt 36.000 kr. om måneden i detailhandlen til 57.000 kr. om måneden i medicinalindustrien.

Undersøgelsen viser også, at ledere og mellemledere løb med den største lønstigning på henholdsvis 3,5 og 4,6 pct. Ledernes lønfremgang skal ses i lyset af, at de gik ned i løn ved forrige lønforhandling i 2009.

Lønundersøgelsen bygger på svar fra godt 4500 medlemmer af salgets organisation, Business Danmark.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club