Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Er blevet medejer og direktør for Rosentand & Co. Det betyder et farvel til medejerskabet og formandsposten i Scanad. Rosenstand kom ud af seneste regnskabsår med vækst.

Tidligere DDB-direktør og DRRB-formand, Søren Kyllebæk, vender nu tilbage til reklamebranchen på fuldt niveau.

Hidtil har han ført en lidt mere tilbagetrukket rolle som bestyrelsesformand for Scanad Evolution Agency. Han har desuden en ejerandel på 5 pct.

Nu har han dog købt en halvpart af Rosenstand & Co, hvor han indtræder som adm. dir. Bureauet skifter navn til Rosenstand, Kyllebæk & Co.

Selvom Scanad og Rosenstand måske ikke er de tætteste konkurrenter, så betyder hans involvering i Rosenstand, at han på et bestyrelsesmøde sidst på måneden vil fratræde sin post hos Scanad og afhænde sine aktier.

Det er ikke lykkedes at få kontakt med Robert Rasmussen fra Scanad for at høre, hvad der skal ske i forbindelse med Søren Kyllebæks afgang.

Rosenstand & Co har netop afleveret regnskab for året 2008/09 – et af de sidste 50 års formentligt gyseligste år for reklamebranchen.

Men i det lys kom bureauet ganske fornuftigt igennem med en vækst i bruttoavance på 7 pct.

“Jeg vil ikke sige, at vi ikke har været ramt af krisen. Vi har ikke mistet kunder, men de har generelt skåret ned. Til gengæld har vi kunnet erstatte aktiviteten, og på den grund skal jeg ikke klage”, siger Joachim Rosenstand.

Han siger videre, at Søren Kyllebæk kommer ind i bureauet af lyst – ikke af nød.

“Vi kører jo fornuftigt, så Søren Kyllebæk kommer til bureauet, fordi han kan tilføre merværdi – ikke fordi, han skal rydde op”, siger Joachim Rosenstand.

Søren Kyllebæk er kendt for en meget ambitiøs vækst-strategi for DDB, men det bliver der ikke tale om hos Rosenstand.

“Vi holder fast i strategien om at arbejde med en kerne af tunge senior-folk. Drivkraften for mig er den faglige del af det at være på et bureau frem for de administrative og forretningstrategiske sider af bureauet”, siger Søren Kyllebæk.

Siden han stoppede hos DDB har han været omkring modebranchen som adm. dir. for Baum und Pferdgarten. Men hvad kan han tage med herfra?

“Flere ting. F.eks. er ting som formsprog, forbrugerindsigt og tendenser væsentlige dele af modebranchen”, siger Søren Kyllebæk.

Nøgletal for Rosenstand & Co

  • Bruttoavance 6,0 mio. kr. +7,1 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 857.143 kr. -54,1 pct.
  • Lønandel 69 (55)
  • Resultat af primær drift 0,635 mio. kr. -52,4 pct.

Bruttoavancen er estimeret af Bureaubiz. Det store fald i bruttoavance pr. medarbejder skyldes, at bureauet nu rummer 7 medarbejdere mod tre i foregående regnskabsår.

 

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club