Da Boeing den 8. april i Danmark lancerede en verdensnyhed – en regulær reklamekampagne i forbindelse med en kampfly-konkurrence – skete det med ønsket om at skabe debat. Vel at mærke den debat, som folketingpolitikerne har lagt op til.
Og debat – dét har Boeing dælme fået. På alle kanaler, også i disse spalter. Samt omtale i medierne – både redaktionelt og betalt.
Boeing og dets danske reklamebureau Wonderstuff oplyste ved lanceringen til Bureaubiz, at kampagnen ville vare 2½-3 uger.
Derfor kan vi passende trække en streg i sandet ved indgangen til maj og søge at gøre regnskabet op.
TNS Gallup Adfact har for Bureaubiz kigget på Boeings annoncespend, og sammenligningen med en valgkamp ligger ligefor – både i valget af kanaler, i kampagneforløb og i beløbsstørrelse.
Boeing har ifølge Gallup brugt 11,6 mio. kr. på sin kampagne – i listepriser, vel at mærke. Og med de rabatter, som store spillere kan forhandle sig til, er det nærliggende at anslå den reelle udgift til annonce-indrykninger til ca. 6 mio. kr.
Boeings reklamekampagne foråret 2016
Fordelingen på kanaler og målt på listepriser (brutto) ser således ud:
- Dagblade 6,3 mio. kr.
- Outdoor 3,7 mio. kr.
- Radio 0,9 mio. kr.
- Husstandsomd. 0,7 mio. kr.
- I alt 11,6 mio. kr.
Kilde: TNS Gallup Adfacts
Massiv medieomtale
Dertil kommer den redaktionelle omtale. Bureaubiz’ søstermedie, Bias, har bragt en oversigt over omtalen i landets medier. Ifølge en analyse fra Infomedia blev Boeings Super Hornet omtalt 6 gange den 25. marts. 14 dage senere var dette tal steget til 89.
Og medierne har fokuseret på alle tre kampfly i den aktuelle konkurrence – konkurrenten F35 toppede, foreløbigt, med over 110 omtaler den 25. april, og samme dag blev Eurofighter nævnt godt 70 gange i medierne.
Ekstra Bladet har været den klart flittigste omtaler af kampflyene. Herefter følger Berlingske, Politiken og Børsen.