Sådan får Mærsk succes på sociale medier: Glem alt om marketing

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: At være tilstede på de sociale medier handler om at dele historier og skabe kendskab. Ikke om at sælge produkter.

Maersk Line er tilstede på 10 forskellige sociale medier. Og tilstedeværelsen handler om at fortælle historier, samtidig med, at man glemmer alt om  marketing-tilgangen.

Det fortæller Head of Social Media hos Maersk Line, Jonathan Wichmann, i Jyllands-Posten, hvor han på spørgsmålet om, hvordan man får succes på de sociale medier, svarer:

”Det er faktisk ikke ret svært. Man skal insource en medarbejder på området i stedet for at outsource til et bureau. Man skal slippe kontrollen. Glemme alt, hvad man ved om marketing og fokusere på at fortælle. Fortælle i øjenhøjde med et glimt i øjet og være ærlig”.

Når Jonathan Wichmann uploader historier til internetbrugere over hele verden, kalder han det at kommunikere, eller at dele historier. ’Men for Guds skyld aldrig markedsføring´’, siger han til Jyllands-Posten:

”Marketing er at fremstille en virksomhed på en eller anden måde, men nej, man skal ikke fremstille. Man  skal fortælle om virksomheden som den er. Det er det vigtigste. Også selvom nyhederne om den nogle gange er negative. For når ens marketingbillede udadtil begynder at krakelere, opstår der problemer. Man kan lige så godt være ærlig fra begyndelsen. Og marketing er planlægning. Planlægger man de historier, man  vil fortælle, flere uger eller måneder i forvejen, mister man nu-fornemmelsen”.

Jonathan Wichmann, der tidligere har arbejdet som tekstforfatter på webbureauet Frankly Web, mener ikke, at tilstedeværelsen på de sociale medier, nødvendigvis skal give flere ordrer. Til gengæld skal det betyde et øget kendskab og han bruger BMW som eksempel:

”Hvad får BMW ud af, at flere, som ikke er typiske BMW-ejere, får kendskab til mærket? Det får de ikke rigtig noget ud af på kort sigt. Men ved at nå ud til mange bliver nogle ramt, der en dag kommer i en situation, hvor alene kendskabet til bilen vil påvirke dem til at købe. Alene kendskabet til, at Maersk Line ikke bare er nogle store skibe og containere, men også har 25.000 ansatte, der kan alt mulig forskelligt, er værdifuldt for os. F.eks. når det kommer til rekrutteringer i fremtiden”.

Jonathan Wichmann siger endvidere, at der er et paradigmeskifte i gang i virksomhedskommunikation, som handler om, at virksomheder bevæger sig fra at forsøge at skjule deres forretningshemmeligheder til at skulle dele dem. I fremtiden giver deling status og værdi og ved at dele erfaringer får man noget igen.

Maersk Line er tilstede på Facebook, Twitter, Vimeo, Google+, LinkedIn, Pinterest, Statigram, Tumblr, Feedburner og Stumble Upon og lukkede ifølge Jyllands-Posten marketingafdelingen samtidig med, at Jonathan Wichmann blev ansat (Jyllands-Posten Karriere Søndag, p. 6-7-8).