Af Pia Osbæck, journalist
Barkas besøger Berghs. Foto: Teodor Hässler

Sponsoreret af Berghs: Et dansk bureau tog turen til Stockholm for at deltage i Career Day arrangeret af Berghs School of Communication. Her speeddatede man sig gennem dagen og mødtes med interessante kandidater, der virkelig brændte for deres fag.

Da det fire år gamle danske reklamebureau Barkas fik en invitation til at møde nogle dygtige unge reklametalenter i Sverige, var man ikke sen til at takke ja.

Invitationen kom fra Berghs School of Communication, der forleden holdt sin årlige Career Day.

“Det fede ved alle kandidaterne var, at de virkelig brændte for deres fag. Man kunne mærke, at det ikke bare handlede om at få et job. Der var noget passion.”

På spørgsmålet om, hvorfor man valgte at rive en hel dag ud af kalenderen for at deltage på en karrieremesse i Sverige, siger Barkas’ CEO Steven Müller:

”Fordi vi er nødt til at holde os på tæerne og føle niveauet på de unge mennesker, der er derude. Det er ikke noget, vi gør med alle skoler, men Berghs School of Communicationhar et godt omdømme, når det kommer til kommunikation, og de udvikler nogle talenter, som passer godt til vores profil.”

Turen gik derfor til Stockholm, og selvom Steven Müller var afsted en hel dag i selskab med sin kreative direktør og senior tekstforfatter, synes han, at tiden var givet rigtig godt ud.

”Vi mødtes med 18 spændende kandidater. Fem af dem var ekstra interessante, og selvom det formodentlig ikke fører til ansættelse for alle fem, så finder vi et job til dem, der har talentet, og som passer ind i vores kultur,” siger Steven Müller.

Karrieredagen bliver afholdt som en slags speeddating, hvor hvert bureau kan møde op til 1.000 studerende i en 10-minutters samtale. Det er de studerende, der vælger bureauerne og ikke omvendt.

De kom med en passion
Der var især én person, der skilte sig ud, fortæller Steven Müller.

”Hun havde en fed æstetik, som er i tråd med den stil, vi ligger for dagen. Og selvom vi langt fra var et af de største bureauer på dagen, så havde hun selv valgt at tale med os. Så hende påtænker vi at køre dialogen videre med. Men det fede ved alle kandidaterne var, at de virkelig brændte for deres fag. Man kunne mærke, at det ikke bare handlede om at få et job. Der var noget passion.”

Svenske Bergh School of Communication har eksisteret siden 1941 og har de seneste fem år vundet ’School of the Year’ ved AKQA Future Lions i Cannes. Career Day har eksisteret siden 2012, og 46 bureauer, heraf seks ikke-svenske, deltog i år.

Karrieredagen bliver afholdt som en slags speeddating, hvor hvert bureau kan møde op til 1.000 studerende i en 10-minutters samtale. Det er de studerende, der vælger bureauerne og ikke omvendt.

Steven Müller synes formatet fungerede godt.

”Det er et fedt format. Som et mindre bureau, så har vi har ikke et stort forkromet HR-setup, så at møde 18 kvalificerede kandidater i løbet af en dag var effektivt. Vi vil jo gerne finde nogle, der er interesserede i at arbejde for netop os, og derfor var det også fint, at det var dem, der valgte os. Og selvom vi ikke har nogen opslåede jobs lige nu, så er vi altid på udkig efter det næste talent inden for konceptudvikling, strategi og design,” siger Steven Müller.

Han fortæller også, at efter speeddating-processen var der sidst på dagen mulighed for at networke med de studerende, og de var rigtig gode til selv at være opsøgende.

”Jeg synes klart, andre danske bureauer bør deltage. Det er en god måde at mærke pulsen på de studerende, det er et fedt format, og de studerende er dygtige.”

”Både i løbet af dagen i pauserne og sidst på dagen kom flere studerende hen og talte med os uden for speeddating-formatet. De var ivrige for at introducere dem selv, selvom vi ikke havde en aftale i løbet af dagen.”

På Berghs Career Day blev der i alt gennemført 1.000 speeddating-interviews, og nogle af de andre deltagende virksomheder og bureauer, der også ledte efter unge talenter, var Google, Facebook, Forsman & Bodenfors, Åkestam Holst, Cohn & Wolfe Stockholm. Barkas var det eneste danske bureau, der deltog.

Kunne I finde på at deltage igen?

”Bestemt. Det er en super måde at rekruttere på og at møde talentfulde unge mennesker. Og så har vi en afdeling i Sverige, så vi kan bruge sådan en dag til både at rekruttere til København og Sverige,” siger Steven Müller og fortæller, at blandt Barkas’ 23 ansatte er der mange forskellige nationaliteter.

Vil du opfordre andre danske bureauer til at deltage?

”Jeg synes klart, andre danske bureauer bør deltage. Det er en god måde at mærke pulsen på de studerende, det er et fedt format, og de studerende er dygtige. Vi har travlt i hverdagen, så det giver mening at hive én dag ud af kalenderen og få talt med en masse på én gang.”

Interesseret i mere indhold som dette? Skriv dig op til vores nyhedsbrev her.

Opgradér til BureaubizPro og bring dig og dine kollegaer i front med vigtig viden om bureaubranchen.

Kom på forkant med vigtig viden om bureau- og marketingbranchen. Skriv til britta@bureaubiz.dk og få et godt tilbud. Du kan også ringe på  71 74 79 91

Med Bureaubiz Pro får du:

  • Bureaurapporten trykt og digitalt
  • BureauNyt
  • PersonNyt
  • Bureaubattle
  • Bureaukalenderen
  • Brancheanalyser
  • Udbudsvagten
  • Fuld adgang til Bureaubiz.dk
  • Årligt gå-hjem-møde
Køb nu

Kommentarer