Sådan laver du den bedste print

Peter Engholm
25@mail.dk

The Gunn Report har gransket godt 1.000 prisvindende print- og outdoor-reklamer – og sat ord på de 13 ”Dramatic Formats”, der bedst og mest effektivt engagerer forbrugerne.

Ved Auroraprisen 2011 fremhævede Thomas Hoffmann, kreativ dir. i &Co, seks simple retningslinjer for en vinder – herunder “en URL i 16 punkt og 60 pct. grå”.

At det skete med et glimt i øjet, blev understreget af, at årets vinder overholdt lige præcis ingen af disse regler.

Mere omfattende og vi-mener-det-faktisk går The Gunn Report til værks. Her har man analyseret de kreative ideer bag de seneste 15 års mest prisvindende print og outdoor i verden.

På baggrund af 1.028 vinder-reklamer og -kampagner identificerer analysen, med titlen The Power of Print, de i alt 13 Dramatic Formats – eller virkemidler om man vil  der hver især - på award-vindende vis – formår at engagere forbrugere kreativt og effektivt.

På The Gunn Reports site vises 140 eksempler på arbejder, der – ganske belejligt – understøtter analysen. Af disse 140 fremhævede arbejder er Storbritannien (24 reklamer/kampagner), USA (21), Frankrig (15) og Brasilien (12) de største bidragydere. Fem bureauer har hver fem arbejder med på listen: AlmapBBDO (São Paulo), Saatchi & Saatchi (London), Saatchi & Saatchi (New York), Scholz & Friends (Berlin) og TBWAHuntLascaris (Johannesburg).

Se de 13 punkter og de 140 arbejder her. 

De 13 Dramatic Formats ifølge The Gunn Report

  1. Information/Facts (se mere her)
  2. Fresh Thought/Insight (se mere her)
  3. Demo in Print (se mere her)
  4. Dramatise The Need/Problem (se mere her)
  5. Exaggerated Graphic for The Need/Problem (se mere her)
  6. Comparison (se mere her)
  7. Tell a Story (se mere her)
  8. Exaggerated Graphic for The Benefit (se mere her)
  9. Associated or Used Imagery Lifestyle/Attitude Reflect The Benefit (se mere her)
  10. Media-Driven Idea (se mere her)
  11. Product Provides The Graphic (se mere her)
  12. Borrowed Format or Parody (se mere her)
  13. Participation (se mere her)