Af Peter Engholm 25@mail.dk

The Gunn Report har gransket godt 1.000 prisvindende print- og outdoor-reklamer – og sat ord på de 13 ”Dramatic Formats”, der bedst og mest effektivt engagerer forbrugerne.

Ved Auroraprisen 2011 fremhævede Thomas Hoffmann, kreativ dir. i &Co, seks simple retningslinjer for en vinder – herunder “en URL i 16 punkt og 60 pct. grå”.

At det skete med et glimt i øjet, blev understreget af, at årets vinder overholdt lige præcis ingen af disse regler.

Mere omfattende og vi-mener-det-faktisk går The Gunn Report til værks. Her har man analyseret de kreative ideer bag de seneste 15 års mest prisvindende print og outdoor i verden.

På baggrund af 1.028 vinder-reklamer og -kampagner identificerer analysen, med titlen The Power of Print, de i alt 13 Dramatic Formats – eller virkemidler om man vil  der hver især - på award-vindende vis – formår at engagere forbrugere kreativt og effektivt.

På The Gunn Reports site vises 140 eksempler på arbejder, der – ganske belejligt – understøtter analysen. Af disse 140 fremhævede arbejder er Storbritannien (24 reklamer/kampagner), USA (21), Frankrig (15) og Brasilien (12) de største bidragydere. Fem bureauer har hver fem arbejder med på listen: AlmapBBDO (São Paulo), Saatchi & Saatchi (London), Saatchi & Saatchi (New York), Scholz & Friends (Berlin) og TBWAHuntLascaris (Johannesburg).

Se de 13 punkter og de 140 arbejder her. 

De 13 Dramatic Formats ifølge The Gunn Report

  1. Information/Facts (se mere her)
  2. Fresh Thought/Insight (se mere her)
  3. Demo in Print (se mere her)
  4. Dramatise The Need/Problem (se mere her)
  5. Exaggerated Graphic for The Need/Problem (se mere her)
  6. Comparison (se mere her)
  7. Tell a Story (se mere her)
  8. Exaggerated Graphic for The Benefit (se mere her)
  9. Associated or Used Imagery Lifestyle/Attitude Reflect The Benefit (se mere her)
  10. Media-Driven Idea (se mere her)
  11. Product Provides The Graphic (se mere her)
  12. Borrowed Format or Parody (se mere her)
  13. Participation (se mere her)

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club