Ved Auroraprisen 2011 fremhævede Thomas Hoffmann, kreativ dir. i &Co, seks simple retningslinjer for en vinder – herunder “en URL i 16 punkt og 60 pct. grå”.
At det skete med et glimt i øjet, blev understreget af, at årets vinder overholdt lige præcis ingen af disse regler.
Mere omfattende og vi-mener-det-faktisk går The Gunn Report til værks. Her har man analyseret de kreative ideer bag de seneste 15 års mest prisvindende print og outdoor i verden.
På baggrund af 1.028 vinder-reklamer og -kampagner identificerer analysen, med titlen The Power of Print, de i alt 13 Dramatic Formats – eller virkemidler om man vil – der hver især - på award-vindende vis – formår at engagere forbrugere kreativt og effektivt.
På The Gunn Reports site vises 140 eksempler på arbejder, der – ganske belejligt – understøtter analysen. Af disse 140 fremhævede arbejder er Storbritannien (24 reklamer/kampagner), USA (21), Frankrig (15) og Brasilien (12) de største bidragydere. Fem bureauer har hver fem arbejder med på listen: AlmapBBDO (São Paulo), Saatchi & Saatchi (London), Saatchi & Saatchi (New York), Scholz & Friends (Berlin) og TBWAHuntLascaris (Johannesburg).
Se de 13 punkter og de 140 arbejder her.
De 13 Dramatic Formats ifølge The Gunn Report
- Information/Facts (se mere her)
- Fresh Thought/Insight (se mere her)
- Demo in Print (se mere her)
- Dramatise The Need/Problem (se mere her)
- Exaggerated Graphic for The Need/Problem (se mere her)
- Comparison (se mere her)
- Tell a Story (se mere her)
- Exaggerated Graphic for The Benefit (se mere her)
- Associated or Used Imagery Lifestyle/Attitude Reflect The Benefit (se mere her)
- Media-Driven Idea (se mere her)
- Product Provides The Graphic (se mere her)
- Borrowed Format or Parody (se mere her)
- Participation (se mere her)