Saatchi hjælper Fanta med at blive mere naturlig

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Men det er med at versionere udenlandsk materiale. Tv-spot er skabt i Grækenland. fokus på naturlighed skal markedsføres med fokus på produktet.

Den eneste forskel, der kan være på en Coca-Cola, er vandet. Formlen er den samme over alt, men vandet kan skabe små forskelle.

Sådan er det ikke med Fanta. Selvom det er The Coca-Cola Company, der står bag, så sker der mange flere tilpasninger af smagen – alene i Norden er der tre forskellige formler.

Det er baggrunden for, at Fanta i Norden kan være længere fremme end de fleste andre steder med processen at fjerne alle kunstige tilsætningsstoffer. Netop nu markedsføres en ny Fanta, hvor formlen er uden kunstige aromaer, farvestoffer og konserveringsmidler.

Kampagnen bag rummer en bred anvendelse af medier, men der er tale om internationalt materiale, der er versioneret af Saatchi & Saatchi. F.eks. er tv-spottet skabt af Ogilvy i Grækenland, hvor man også er langt med implementeringen af større naturlighed.

Der er tale om en kampagne med meget konkret fokus på produktet.

“Fanta står generelt for et sprudlende, boblende og sjovt univers, men i og med vi har meget fokus på produktet og naturligheden, er markedsføringen også mere produktorienteret end emotionel. Det er en proces, der har stået på i et stykke tid i takt med, at vi har arbejdet med udviklingen af naturligheden,” siger Lotte Bjerngaard, der er Market Activation Manager hos Coca-Cola Northwest Europe og Nordics.

Senere vil man dog igen blive mere emotionel i markedsføringen. Men fortsat med anvendelsen af internationalt materiale. Coca-Cola er gået væk fra at udvikle markedsføring lokalt. I stedet plukker man blandt det righoldige internationale materiale og tilpasser det, så det fungerer på det enkelte marked.

Ud over markedsføringen af den klassiske Fanta, lancerer man også Fanta Lemon på det danske marked.

Sodavanden, der også er fremstillet med naturlige aromaer og uden konserveringsmidler og farvestoffer, har gået sin sejrsgang i Norge og Sverige.

I det svenske affødte det således protester, da Fanta Lemon i en kort periode ikke var at finde i butikkerne, og efter pres fra forbrugerne, bl.a. gennem Facebook-grupper, relancerede The Coca-Cola Company den syrlige Fanta Lemon.

“De nordiske smagsløg minder meget om hinanden, så vi forventer, at danskerne i den grad vil tage Fanta Lemon til sig, sådan som vores nabolande har gjort,” siger Lotte Bjerngaard.