Saatchi leverer ny marketingchef til VisitDenmark

Peter Engholm
25@mail.dk

Organisationen har fået ansvaret for den internationale markedsføring af Danmark som rejsemål. Man har skåret flere steder for at skærpe fokus på markedsføringen.

VisitDenmark fik ved årsskiftet en bureaumand ved roret, da Jan Olsen blev adm. direktør for turistorganisationen; DRRB-formand samt stifter af og – i næsten 20 år – direktør for Sepia.

Nu opretter VisitDenmark så Strategisk Marketing, og i spidsen for denne nye enhed står en kvinde, der ligeledes er rundet af bureaubranchen.

Janne Grønkjær Henriksen bliver ny marketingchef og er hentet hos Saatchi & Saatchi, hvor hun var dialogue planner. Hun kom til bureauet i begyndelsen af sidste år, da Saatchi oprustede på dialog-siden. Forinden havde hun været på Sepia i godt 11 år, så samarbejdet mellem Jan Olsen og Janne Grønkjær Henriksen begynder ikke fra scratch, når hun tiltræder 1. juni.

Det sker samtidig med, at VisitDenmark forenkler sin organisation, så mål og ansvarsområder træder klarere frem. Organisationen er blevet effektiviseret – og reduceret med syv årsværk. Det er med VisitDenmarks egne ord sket “for at skærpe fokus på markedsføringen og prioritere flest mulige midler til markedsføringsindsatsen.”

Den nye marketingchef får til opgave at skabe et stærkt brand af Danmark som rejsemål, udnytte de digitale markedsføringsmuligheder og sikre en målrettet indsats over for de prioriterede målgrupper. Det skal ske bl.a. sammen med VisitDenmarks markedskontorer.

“Med Janne får VisitDenmark tilført stærke marketingkompetencer. Hun søger altid at løfte overliggeren og sikre, at alle medieplatforme kommer i spil på den rette måde. Samtidig er Janne lyttende, og hun formår at samle folk om et fælles mål. Janne passer derfor perfekt ind i den rejse, som VisitDenmark er på vej ind i for at skabe en markedsføringsorganisation, der kan tiltrække flere turister til Danmark,” siger Jan Olsen.

Janne Grønkjær Henriksen er ikke uvant med at arbejde med turisme. Igennem seks år var hun projektleder for IMO, der havde som mål at markedsføre Øresundsregionen på otte internationale markeder.

“Jeg glæder mig til at bruge min erfaring til at skabe et stærkt og innovativt brand i samarbejde med vores mange partnere. Det er en stor ære at få lov til at arbejde med at brande et helt land og kommunikere alle de kvaliteter, som Danmark rummer”, siger Janne Grønkjær Henriksen.