Saatchi og Danske Bank går fra hinanden

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Det er bureauet, der har ophævet samarbejdet, og så vidt oplysningerne står, gælder det både Danske Bank og Realkredit Danmark.

Samarbejdet blev kort mellem Danske Bank og Saatchi & Saatchi. Det er kun et halvt år siden, at Danske Bank pludseligt annoncerede, at man udskiftede &Co med Saatchi & Saatchi, men nu har Saatchi så valgt at stoppe samarbejdet med Danske Bank.

Det fortæller Børsen, og som det beskrives, gælder det også Realkredit Danmark, der er et lidt ældre samarbejde Her er der ellers netop sat gang i en ny kampagne skabt af Saatchi.

Danske Banks marketingdirektør, Joachim Rubow, bekræfter over for Børsen, at det er Saatchi, der har stoppet samarbejdet.

“Ja, det er faktisk Saatchi, som har ophævet samarbejdet, men det er i overensstemmelse med os. Vi har været glade for det arbejde, de har lavet for os, men det er blevet tydeligt undervejs, at vi har været uenige om den optimale samarbejdsmodel,” siger han til avisen.

Det har i en periode forlydt, at der har været vanskeligheder med at få udviklet et nyt koncept, men Bureaubiz har dog faktisk hørt, at man for nylig var i gang med optagelserne til en ny reklamefilm. Det er dog ubekræftet.

Skilsmissen trækker uvilkårligt opmærksomheden hen på kreativ direktør, Peter Boyes opsigtsvækkende afgang fra Saatchi for nylig efter blot et år på posten. Han skifter til Mensch, og han blev betragtet som en væsentlig person for Danske Banks valg af bureauet. Bl.a. i kraft af hans arbejde for Nykredit – der netop nu udfordrer Danske Bank direkte i en ny kampagne.

Saatchi’s adm. dir. Thomas Falck forklarer bruddet således:

“Det har været en svær beslutning, fordi det var en drømmeopgave at være med til at bringe Danske Bank og Realkredit Danmark tilbage til fordums styrke, og det har været en kæmpe udfordring for os. Men vi må tilstå, at vi har forskellige syn på processer, og hvad der vil skabe den mest relevante og interessante kommunikation.”

For Danske Bank skaber skilsmissen en noget turbulent situation på et tidspunkt, hvor banken skal have skabt en ny platform for en forbedring af sit image oven på finanskrisen, der gjorde mere ondt på Danske Bank end de store konkurrenter.

“Jeg er fuldstændig klar over, at vi ikke er, hvor vi skal være endnu. Vi har stadig meget arbejde for, men vi er på vej,” siger Joachim Rubow til Børsen.

Bruddet sætter også fokus på Danske Bank som bureaukunde, idet skilsmissen med &Co også efterlod et indtryk af gensidighed.

&Co og Danske Bank havde et ti-årigt succesrigt samarbejde bag sig, og ifølge Bureaubiz oplysninger var det lige så meget &Co, som gerne ville stoppe samarbejdet.

Det ændrer dog næppe på, at dagens nyhed vil sætte gang i new bizz kanonerne på en del bureauer. Det er ikke lykkedes at få en kommentar fra Joachim Rubow på, hvad der skal ske nu.

Danske Bank har for nylig indledt et samarbejde med Zupa på dialogområdet.