I hvert fald hvis man dømmer ud fra listen over Danmarks mest vindende kreative. &Co har flest medarbejdere med, men Saatchi & Saatchi dominerer toppen.

Sidste år leverede 6 reklamebureauer hele 36 navne til Top 50-listen over Danmarks mest vindende kreative – “og dermed jorder de totalt resten af branchen”, skrev Børsen MedieMarked, der fandt et advarselstegn i, at nogle få bureauer var så dominerende.

Okay, det er så én krise, man kan afblæse, for i år er top-kreativiteten mere spredt. De 6 mest vindende reklamebureauer har nu i alt 27 kreative medarbejdere på listen – eller anskuet på en anden måde: Nu skal man via 10 bureauer for at finde de førnævnte 36 kreative.

På listen er der i år 21 bureauer, mens der sidste år blot var 15 bureauer. På begge lister optræder 3 freelancere.

Det øgede antal bureauer skyldes bl.a. knopskydning: Propaganda McCann, der sidste år havde fire kreative i Top 50, er nu delt i tre bureauer: Mensch, Kommunikationsbureauet København og McCann Worldgroup. Uncle Grey toppede sidste års liste med ni kreative, men har – i et transfervindue, som i reklamebranchen altid er åbent – måttet afgive folk til det nye kreative bureau, Aarhuskontoret. På sidste års liste stod der Uncle Grey ud for Rasmus Dunvad og Anders Tranæs, mens Thomas Falkenberg og Jonas Nørregaard, begge med Uncle-fortid, var freelancere dengang.

&Co er bureauet med flest kreative på den nye liste efterfulgt af Saatchi & Saatchi og Uncle Grey. Regnestykket kommer til at se helt anderledes ud, når man ikke kun kigger på antallet men også på placeringerne. Nr 45 vægter ikke lige så meget som nr. 5, og vurderet på den måde topper Saatchi. Bureauet er i øvrigt det eneste af sidste års Top 6-bureauer, der i år har øget antallet af kreative på listen, og samtidig er de alle placeret på Top 20.

De største udskiftninger på listen ses på pladserne 21-50, og hvis man endelig skal fastholde sidste års fokus på den kreative koncentration, så er det bemærkelsesværdigt, at man på den mere stabile Top 20 ser Saatchi og Aarhuskontoret tilsammen stå bag halvdelen af de mest vindende kreative.

Bureaubiz lavet en liste, hvor nr. 1 får 20 placeringspoint, nr. 2 får 19 point og så fremdeles ned til nr. 20, der får 1 point – og det samme gør personerne fra nr. 21-50.

På denne liste er Saatchi & Saatchi suveræne med 69 point, efterfulgt af Uncle Grey med 49 point og Aarhuskontoret med 41 point. Herefter følger så &Co med 26 point.

I forhold til sidste års liste har BBDO og Partners fået halveret deres repræsentation – uden at nogen på dén baggrund vil hævde, at f.eks. BBDO – True Award-vinder for Oddset med bedste film og bedste kampagne – er blevet halvt så kreative.

Listen bruges til at definere reklame-juryen til Creative Circle Award. Hvert bureau må højst stille med fire personer – en oplysning, der i år kun er relevant for &Co og Saatchi & Saatchi – og vel at mærke de fire højest placerede på Top 50. Må en af disse melde forfald, så går tjansen videre til bureauets 5. højest placerede på listen.

Danmarks mest kreative bureau

– Bureaubiz giver 20 point til nr. 1 på listen over de mest vindende kreative, 19 til nr. 2 osv. Fra nr. 20-50 gives der ét point.

  • Saatchi & Saatchi  69 point
  • Uncle Grey  49 point
  • Aarhuskontoret  41 point
  • &Co  26 point
  • Robert/Boisen  17 point
  • Recommended  12 point
  • BBDO  3 point
  • Wibroe, Duckert & Partners  3 point
  • The Aid Agency  2 point
  • Mensch  2 point
  • Bark Copenhagen  2 point
  • Kommunikationsbureauet København  1 point
  • Bocca  1 point
  • M2 Filmproduktion  1 point
  • Hjaltelin, Stahl & Co  1 point
  • Zupa  1 point
  • Possible  1 point
  • Brandhouse  1 point
  • Ogilvy & Mather  1 point
  • Grey København  1 point
  • Winwin Agency  1 point

Kommentarer

  1. Til højre for artiklen ser man et banner for DM Dagen. Hvis BureauBiz ville lave den komplette liste, så var DM Dagen og DIA også med. Men ok Børsen.

  2. Lars Gardan, fortæl os nu hvorfor du ikke bare sender ind til nogen af de konkurrencer som CCA har valgt at lade tælle med i deres regnestykke? Så ville du jo helt automatisk komme med på listen. Eller?

    Du kunne også foreslå Børsen at lave en liste med de mest effektive kreative i Danmark ? Hvor ville du være henne på den?

  3. Er der ikke ved at være en kedelig tendens til, at jo mere irrelevant en kommentar – jo mindre er chancen for, at man sætter sit navn på?

  4. Den skal jeg lige ha’ én gang til Jens Hansen… Hvis det ER dit rigtige navn 🙂

  5. Hej Silas

    Jo, jo, det er skam mit rigtige navn. Min kommentar går bare på, at Lars Gardan har et synspunkt, som man kan være enig eller uenig i, men jeg synes ikke, det skulle afstedkomme en perfid kommentar, og da slet ikke anonymt!

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club