Af Peter Engholm, journalist
Foto: Istock

Effekten af coronavirussen ses også i Publicis Groupe Danmark, der skærer i både løn og antal medarbejdere. Sidstnævnte går bl.a. ud over Saatchis kreative direktør gennem de seneste tre år, Sabine Herskind.

Bureauerne bruger i denne tid en del af deres kreativitet på at mindske coronavirussens skadevirkning. Således også Publicis Groupe i Danmark, der omfatter fem bureaubrands. Her er der nu skåret 5 pct. af staben, svarende til fire medarbejdere, og de resterende medarbejdere går 10 pct. ned i løn i resten af 2020.

Blandt de fyrede er Sabine Herskind, der de seneste tre år har været kreativ direktør på Saatchi & Saatchi. Bureauet har i den tid bl.a. vundet Aldi og tidligere på året lanceret en bredt omtalt kampagne for Kvinder i Bestyrelser.

”Det er en kedelig historie på flere plan,” siger Kenneth Brinkmann, der er direktør for Publicis Groupe i Danmark, og uddyber:

”Vi har fået klø de seneste 4-6 uger og har – nok som de fleste andre bureauer – kæmpet for at opretholde indtægter. Jeg har diskuteret med ledelsen, hvordan vi bedst kan beskytte vores forretning og dermed bevare den på den anden side af pandemien.”

Du har tidligere udtalt, at kreativitet er jeres raison d’être, og nu siger I farvel til en kreativ direktør.

”Det er rigtigt, og det er det i høj grad stadig. Men coronavirussen har gjort, at selv få måneder gamle udtalelser ikke gælder på samme måde i dag. Vi har set på, hvor vi har ekstra firepower, og vi havde – i Sabine Herskind og Mikkel Jønsson – to kreative direktører. Og det var en luksus, vi desværre ikke havde råd til. Jeg ville gerne have beholdt Sabine,” siger Kenneth Brinkmann.

Saatchi & Saatchis daglige ledelse bestod af CEO Annette Piilgaard og Sabine Herskind, suppleret med Mikkel Jønsson, da Saatchi og Reputation blev lagt sammen for godt et år siden.

Over få måneder har I sagt farvel til Saatchis gamle ledelse. Hvor konspirationsteoretisk kan man gå til værks her?

”Det kan man slet ikke. Annette ønskede selv at prøve kræfter med andre udfordringer, og Sabines afsked med bureauet er et led i en krisehåndtering. Det hele er sket pragmatisk. Jeg holder af alle mennesker i vores forretning,” siger Kenneth Brinkmann.

Selv siger Sabine Herskind:

”Jeg fik forklaret to grunde til, at jeg blev valgt fra: Covid-19 og at min kreative profil ikke passer til Saatchis fremtidige setup og fokus. Det har været en dejlig og spændende rejse med Piilgaard og Saatchi. Men når bureauets fokus ændrer sig, så er jeg afklaret med at sige farvel.”

Hun ser optimistisk på den kommende tid:

”Jeg har en amagerhylde stablet med kreativitet, god energi og plads til nye eventyr. Nu skal jeg finde det rette sted, hvor den kan hænge. En genåbning af Danmark er inden for rækkevidde, og det passer med både bureaukaffesnakke og aktivering af mit gamle freelance-netværk.”

Sabine Herskind

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club