’Nogle redder liv – andre giver liv’. Sådan lyder kampagnesloganet for sædbanken Cryos Internationals nye kampagne.
Kampagnen er lavet i samarbejde med reklamebureauet Grobowski og blev lanceret i sidste uge.
Den bygger på temaet ’hverdagens helte’, og ligestiller sæddonorer med fx brandmænd og ambulancereddere, fortæller CMO hos Cryos International, Theresa Færch:
”De fleste af os beundrer alle de åbenlyse helte i hverdagen – for eksempel brandmanden eller ambulanceredderen, men der går mange flere hverdagshelte rundt iblandt os, end vi lige tænker. Tavse helte, som ikke får den påskønnelse, som vi mener, de fortjener. Og som måske ovenikøbet ikke fortæller, at de er sæddonorer, fordi de er nervøse for folks reaktion. Det er ærgerligt! Sæddonorer gør en kæmpe forskel for de mange mennesker, der har brug for hjælp til at opfylde drømmen om et barn. Der er desværre stadig meget tabu omkring det at være sæddonor. Det vil vi gerne være med til at lave om på.”
Afmystificering af sæddonorer
Fra partner hos reklamebureauet Grobowski, Peder van der Schaft, handlede opgaven om at afmystificere det at være sæddonor:
“Cryos har været en interessant og anderledes kunde for os. Det kan være tabubelagt at være sæddonor, og det er desværre et emne, vi ikke rigtig taler om i offentligheden. Derfor har det været vigtigt for os at lave et kreativt koncept, hvor vi afmystificerer det at være donor.”
Kampagnen bliver udrullet off- og online ud i Aarhus, København, Odense og Aalborg, hvor Cryos International har kontorer.
Herefter lanceres den i Cryos’ afdeling i Orlando, Florida, i USA – med lokale justeringer og i en udgave med kvinder henvendt til potentielle ægdonorer.
Reklamebureauet Grobowski ligger i Aarhus og har tidligere arbejdet for Etisk Råd.