Salg af Adpeople forgylder Partners-ejere

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

People Group fik 72 mio. kr. for salget af Adpeople, og udbetaler 50 mio. kr. i udbytte.

Der bliver råd til gode julegaver i år hjemme hos Jan Duckert, Henrik Juul og Bjarne Spellerberg. De tre ejere af People Group skal nemlig dele 50 mio. kr. i udbytte for regnskabsåret 2008.

Det fortæller Børsen i dag i forbindelse med en omtale af regnskabet. Det store udbytte er et resultat af, at man har intægtsført 63 mio. kr. for salget af Adpeople til det nye WPP Group bureau, Enfatico.

Ialt opgøres salget at have indbragt 72 mio. kr., men det oplyses ikke for hvor stor en andel. People Group har nemlig beholdt en minoritetspost.

Uden den ekstraordinære indtægt så bundlinjen mindre prangende ud, idet Årets resultat fald fra et plus på 38,9 mio. kr. i 2007 til ca. 14 mio. kr.

“Hele huset var kriseeksponeret i 4. kvartal – ikke fordi vi tabte kunder, men fordi de brugte væsentligt mindre”, forklarer Jan Duckert og tilføjer, at der lige frem var enkelte kunder, der gik konkurs.

I bruttoavance kom gruppen dog ganske godt ud af 2008. Godt faldt bruttoavancen fra ca. 275 mio. kr. til ca. 205 mio. Det er dog et fald, der er noget mindre end forventet i forhold til, hvor meget Adpeople, Softwarepeople og Graphicpeople har fyldt.

Og det er en bruttoavance, der sikrer bureauet en klar førsteplads som Danmarks største foran Kunde & Co.

Der er endnu ikke kommet regnskab for Adpeople.