Salg af spiritus-mærker koster marketingchef jobbet

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Desuden står flere bureauer med uvished om det fremtidige arbejde som følge af salget af Gl. Dansk og Aalborg Akvavit.

Norske Arcus er i fuld gang med at etablere en helt ny organisation i Danmark efter at have købt en række klassiske danske spiritusmærker med Gl. Dansk og Aalborg Akvavit i spidsen af franske PernodRicard.

Men beslutningen om at etablere en helt ny organisation har konsekvenser andre steder. Hos PernodRicard har man måttet skride til en række afskedigelser – heriblandt Christian Hørlyck, der var marketing manager for de frasolgte mærker.

“Det vi kaldte for local brands udgjorde en meget stor del af vores forretning, så når de forsvinder, så blev det desværre nødvendigt at skille os af med et antal medarbejdere,” siger adm. dir. Jan Rose Pedersen og fortsætter:

“Beslutningen om at sælge er en overordnet koncernbeslutning, og det har været vigtigt for os, at alt er foregået på en ordentlig måde. Både i forhold til overleveringen af mærkerne og i forhold til de vilkår, der er knyttet til afskedigelserne. Derfor er der indgået aftrædelsesaftaler med medarbejderne ud over, hvad loven kræver.”

Jan Rose Pedersen vil ikke oplyse, hvor mange afskedigelser, der har været tale om.

Arcus har overtaget produktionen og medarbejderne i Aalborg, så det er på PernodRicards kontor i København, afskedigelserne er foregået.

Samtidig indebærer frasalget, at flere bureauer står med en uvished omkring det fremtidige arbejde.

“Vi har en række samarbejdspartnere. Når det gælder dem, der har arbejdet på de mærker, som er frasolgt, så er det Arcus, der skal tage stilling til, hvad der skal ske, mens vi fortsætter med vores samarbejdspartnere på vores egne brands,” siger Jan Rose Pedersen.

Gl. Dansk har været håndteret af DDB, mens Kunde & Co har arbejdet på Aalborg Akvavit.

Arcus har etableret Det Danske Spiritus Kompagni, der skal ledes af Christian Alsing. Han sagde i går til Bureaubiz om bureauvalget:

“Arcus-Gruppen ejer retten til de omtalte brands, og vil varetage den overordnede strategi på både Gammel Dansk, Aalborg Akvavit, Brøndums og Høker. Vores selskab opererer med trade marketing og skal implementere markedsføringen i Danmark, men det er endnu for tidligt at sige om valg af bureau bliver foretaget i Danmark eller i Norge”.

Christian Alsing kommer fra et job som salgsdirektør hos Bacardi-Martini Danmark men er i øvrigt en erfaren herre inden for spiritus-markedet efter mange ås ansættelse hos De Danske Sprifabrikker.

Han er indtil videre en af kun tre ansatte og derfor er der i den første tid mange ting, der skal falde på plads, inden man når så langt som til at tage beslutninger om, hvad der helt konkret skal ske markedsføringsmæssigt med produkterne.

“Først og fremmest skal vi have igangsat et strategiarbejde. I februar går vi ud og begynder processen med at ansætte”, sagde Christian Alsing i går til Bureaubiz.

Hos PernodRicard kigger man nu frem.

“Vi går fra at være markedsleder til at være udfordrer. Det er en helt ny opgave, og vi har sat os nogle nye mål,” siger Jan Rose Pedersen.